Bulwar do plaży?
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda w towarzystwie posła Lecha Antoniego Kołakowskim (Partia R), prezydenta Mariusza Chrzanowskiego i wiceprezydenta Andrzeja Garlickiego ogłosił, że spośród 212 wniosków miast z Polski na konkurs Programu Rozwój Lokalny wygrało zaledwie 29. Dzięki temu, złożony w październiku 2020 r. projekt „Łomża – Miasto, w którym żyję i pracuję”, dostanie dofinansowanie aż na 3 miliony 521 tysięcy 346 euro.
Głównym zadaniem inwestycyjnym projektu jest budowa II odcinka bulwaru nad Narwią wraz z zagospodarowaniem plaży miejskiej od Portu Łomża do mostu Majora Henryka Dobrzańskiego – Hubala. Łukasz Czech z Ratusza tłumaczy, że koszty: przygotowanie inwestycji, tj. operaty szacunkowe, akty notarialne, aktualizacja dokumentacji, wykup gruntów oraz rzeczowa realizacja inwestycji zostały oszacowane na kwotę 25 milionów 400 tysięcy zł. - W przypadku otrzymania wsparcia, zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w połowie 2024 roku – informuje.
10 lat temu, gdy karczowano chaszcze pod budowę etapu I z mariną i Portem Łomża, a prezydentem był Jerzy Brzeziński, mówiło się powszechnie o bulwarze od mostu (starego) do mostu (nowego). Teraz jest plan na odcinek od portu do nowego mostu.
W październiku 2020 r. Miasto Łomża złożyło wniosek o dofinansowanie z tzw. Funduszy Norweskich. Otrzymane pieniądze około 15 mln zł w 60% możemy wydać na cele inwestycyjne, a pozostałe 40% na działania miękkie. Oznacza to ponad 9 mln zł na bulwar i plażę miejską. „Otrzymaliśmy 1/3 tego co potrzebujemy” – zauważył wiceprezydent Andrzej Garlicki i wskazał, ze miasto zaaplikuje do programu „Polski Ład” o brakujące środki.
Projekt przewiduje połączenie około 800-metrowym bulwarem portu Łomża i plaży miejskiej przy moście mjr. Henryka Dobrzańskiego ps. Hubal. Wał ma być zbudowany tak, aby wysoka woda z Narwi przez niego nie przesiąkała na drugą stronę. Ulica Rybaki zostanie połączona przedłużeniem ulicy Zielonej (niecałe 200m) z ciągiem pieszo – rowerowym przy bulwarze. Powstanie jezdnia i miejsca parkingowe. Przewiduje się wiele prac hydrotechnicznych. Umocniony zostanie brzeg Narwi narzutem faszynowym, kamiennym i kołkami. Wykonane zostaną dwie śluzy wałowe, aby mogła spłynąć deszczówka. Miasto robi ukłon w stronę właścicieli odkupionych gruntów i zaplanowało powstanie mostków, aby od tych działek dostać się do rzeki. Wzdłuż Narwi ciągnąć ma się wysoki wał na którym zaplanowano budowę chodnika i ścieżki rowerowej.
Przy nich miałby znajdować się m.in. ławeczki z pergolami, stoliki, schodki umożliwiające zejście do rzeki czy palisady dla wędkarzy. Pojawić się mają leżaki i teren do odpoczynku i relaksu. W mniej więcej w połowie bulwaru zaplanowano tzw. szkołę wiosenną czyli miejsce do spotkań. Znaleźć ma się tam stanowisko dla nauczyciela i ławeczki nad brzegiem. Drzewa nadbrzeżne zostaną usunięte, pozostaną te oddalone o około 30-40 m od rzeki. Na całej długości pojawić ma się roślinność niska i czasem wyższa.
Wiele zmieni się w rejonie plaży miejskiej. Pozostaną schodki od nowego mostu i zjazd. Jednak od ul. Sikorskiego, poniżej skrzyżowania z ul. Zdrojową i Rybakami, zostanie wybudowany nowy wjazd z miejscami parkingowymi, których przewiduje się około 100 miejsc.
Pojawi się plac zabaw i fontanna. Będzie miejsce do wodowania, cumowania i na ognisko. Niedaleko plaży przewidziano stanowiska biwakowe i namiotowe. W planach są także urządzenia do street workoutu, stoły do ping-ponga, a także prysznic na plaży.
Na zaprezentowanym projekcie samo kąpielisko w rzece jest stosunkowo małe, co już podnosili mieszkańcy podczas konsultacji w 2018 roku. Przewidziano w nim piaszczystą plażę i miejsce na parasole.
Wiele zmieni się na poziomie obecnego parkingu i w jego rejonie. Powstanie piaszczyste boisko rekreacyjne z widownią oraz piłkochwytami. Możliwa będzie gra w siatkówkę plażową czy ręczną, z jaką ostatnio mieliśmy w Łomży do czynienia. Obok zaplanowano plac integracyjny zawierający dobrą przestrzeń na festyny czy jarmarki. Powstanie ponad 200 m budynek parterowy i wiaty. W budynku przewiduje się: wypożyczalnię, magazyn, toalety, natryski, przebieralnie, garaż, zaplecze socjalne i punkt medyczny. Pod wiatą będą punkty gastronomiczne. Na całym bulwarze zaplanowany jest monitoring.
Wszystko miałoby zostać zbudowane tak, aby wiosenne rozlewiska rzeki tego nie zalewały i nie zniszczyły. Niemal cała inwestycja miałaby zostać zrealizowana na działkach prywatnych właścicieli, a cena zawiera również wykup gruntów.