Ekspresówka od Ostrowi Mazowieckiej w kierunku Łomży
Po niedzieli ma zostać podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie ok. 20 km drogi ekspresowej S-61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do okolic miejscowości Tyszki-Nadbory. To tzw. „zadanie nr 1” z sześciu łomżyńskiej części Via Baltica i jednocześnie czwarte na które GDDKiA będzie podpisywała umowę. Pod koniec listopada ogłoszono, że przetarg na realizację tego zadania wygrało konsorcjum firm RUBAU POLSKA Sp. z o.o. i CONSTRUCCIONES RUBAU S.A., Hiszpania.
Za budowę tego odcinka Via Baltica GDDKiA ma zapłacić 479,11 mln zł. Początek planowanej trasy wyznaczony jest po północno-wschodniej stronie miasta Ostrów Mazowiecka. Ma tu powstać duży węzeł „Podborze” na przecięciu z drogą ekspresową S8. Via Baltica pobiegnie na północ, gdzie 6 km dalej umiejscowiono węzeł „Komorowo”. Węzeł ten został usytuowany w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej drogi wojewódzkiej nr 677 i poza połączeniem z tą drogą łączy też S-61 z drogą wojewódzką nr 627 Małkinia-Ostrołęka. W dalszym przebiegu droga ekspresowa S-61 ma pobiec wzdłuż drogi wojewódzkiej 677 – po wschodniej jej stronie w odległości ok. 50 - 100 m. Koniec tego odcinka trasy znajduje się w pobliżu miejscowości Tyszki-Nadbory, gdzie zaplanowano węzeł „Śniadowo”, którego budowa jest przypisana do realizacji w ramach tzw. zadania nr 2. Podpisanie umowy na to zadnie - o długości ok. 17 km od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” zlokalizowanego w okolicach Konarzyc – zapowiadane jest na luty. GDDKiA w listopadzie informowała, że najkorzystniejsza ofertę na ten odcinek złożyła firmy POLAQUA z ceną 380,34 mln. zł.
Podpisanie po niedzieli umowy na zadnie nr 1 będzie oznaczało, że z sześciu odcinków łomżyńskiej Via Baltica do realizacji wejdzie czwarty. W październiku 2017 roku GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i zbudowanie dwóch odcinków drogi od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna, a w grudniu na odcinek nr 3 stanowiący fragment ekspresowej obwodnicy Łomży od węzła „Łomża Południe” w okolicach Konarzyc do wsi Sierzputy Stare, oraz jednojezdniowy łącznik do drogi na Zambrów. W sumie za te trzy odcinki GDDKiA ma zapłacić wykonawcom ok. 850 mln zł.
Na realizację inwestycji każdy z wykonawców ma 31 miesięcy, przy czym w ciągu pierwszych 15 miesięcy powinien zaprojektować swój odcinek trasę i uzyskać decyzję ZRID (zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej), a w ciągu kolejnych 16 miesięcy zrealizować prace budowlane oraz uzyskać pozwolenia na użytkowanie drogi. Drogowcy planują, że pierwsze odcinki łomżyńskiej Via Baltica będą oddawane do użytku pod koniec 2020 roku, a cała droga ma być gotowa w 2021 roku.