Dokończą Via Baltica
Firma Polaqua, budująca dziś odcinek drogi ekspresowej S61 od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża – Południe”, złożyła najkorzystniejszą ofertę na realizację tzw. pierwszego zadania łomżyńskiej części Via Baltica. To zaprojektowanie i zbudowanie brakującego 20-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 od węzła Śniadowo do węzła „Podborze”, stanowiącego połączenie jej z ekspresową S8 na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. GDDKiA poinformowała dziś o wyborze najkorzystniejszej oferty. Wiąże się to ze zwiększeniem planowanego finansowania zadania do 750 mln zł.
Polaqua będzie drugim wykonawcą tego odcinka nowej drogi ekspresowej S61 do Łomży. Pierwszą umowę na realizację zadnia GDDKiA podpisała w styczniu 2018 roku z firmą Rubau. Kontrakt ten opiewał na niemal 480 milionów złotych. Firma wykonała projekt budowlany, ale nie złożyła wniosku o wydanie tzw. ZRID, czyli dokumentu zatwierdzającego projekt wraz z pozwoleniem na budowę i wywłaszczeniem, po których nowa droga miałaby przebiegać. W maju tego roku GDDKiA zarzucając jej opóźnienia zerwała kontrakt. W sierpniu ogłoszono nowy przetarg do którego przystąpił sześć firm. Najtańszą ofertę przedstawiła firmy Polaqua, która od sierpnia buduje już sąsiedni – 17-kilometrowy odcinek Via Baltica od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża – Południe”. Polaqua realizację nowego zadnia wyceniła na niemal równe 750 milionów złotych, a otwierając koperty z ofertami GDDKiA informowała, że na zadanie przeznacza „tylko” 700 milionów. Pozostałe oferty były znacząco droższe i wahały się w granicach 900 mln zł.
Dziś GDDKiA poinformowała o dokonaniu wyboru oferty firmy Polaqua jako najkorzystniejszej. Jednocześnie GDDKiA wybrała ofertę firmy Budimex jako najkorzystniejszą w także powtórzonym przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S61 od Suwałk do Budziska. Za to zadanie cena to 1,037 mld zł.
- Jeżeli nie będzie odwołań do 2 grudnia br., to po zakończeniu kontroli planujemy podpisać umowę jeszcze przed końcem 2019 r. - zapowiada GDDKiA. - Po podpisaniu umowy Polaqua będzie musiała przygotować dokumentację, złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), uzyskać decyzję, a potem wybudować dwujezdniową drogę ekspresową o długości 19,463 km [S61] z nawierzchnią z betonu cementowego i przebudować 3 km S8 (nawierzchnia asfaltowa).
Zgodnie z planami drogowców oba ostatnie odcinki Via Baltica miałby zostać zbudowane do końca 2023 roku.