Na kolejnym odcinku Via Baltica ruszają prace budowlane
Konsorcjum firm Trakcja PRKiI SA, Mostostal Warszawa SA oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o. pod koniec września uzyskało decyzję ZRID i na ostatnim odcinku w województwie warmińsko-mazurskim S61 Ełk Południe - Wysokie rozpoczął prace przygotowawcze i odhumusowanie terenu. Odcinek, zgodnie z harmonogramem ma być skończony w 2022 r.
- Dziś, po zakończeniu prac projektowych, rozpoczynają się roboty budowlane na odcinku Ełk - Wysokie. Trasa Via Baltica to jeden z najważniejszych szlaków tranzytowych łączących kraje nadbałtyckie z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce – powiedział podczas oficjalnego rozpoczęcia prac wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W ramach budowy S61 Ełk Południe - Wysokie powstanie 2-jezdniowa droga ekspresowa, wraz z łącznikiem do obwodnicy Ełku w ciągu S16 o łącznej długości 22,9 km. Ponadto zostanie wykonany remont dróg lokalnych oraz budowa urządzeń ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstaną m.in. 24 obiekty inżynierskie oraz węzeł Ełk Wschód. Ze względu na przewidywany wysoki poziom ruchu pojazdów ciężarowych, konstrukcja drogi zostanie wykonana z betonu cementowego.
Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm Trakcja PRKiI SA, Mostostal Warszawa SA oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o., a wartość kontraktu wynosi 686 mln zł.
To ostatni odcinek w województwie warmińsko-mazurskim, na którym nie toczyły się żadne prace w budowlane. Pozostały jeszcze dwa inne kluczowe dla całej trasy odcinki. Oba są to tzw. odcinki łomżyńskie. Mowa tu o najważniejszym, bo wpinającym Via Balticę w S8 z największym węzłem drogowym w regionie czyli Podborze – Śniadowo. Po problemach z pierwszym wykonawcą, druga firma Polaqua złożyła dokumentację i czeka na ZRID. GDDKiA szacuje termin budowy tego odcinka na lata 2021-2023.
Drugi ważny odcinek dla całej trasy to Łomża zachód – węzeł Kolno z przeprawą nad Narwią. Tu właściwie lada chwila spodziewana jest decyzja ZRID i wykonawca, firma TOTO S.p.A. będzie mogła rozpocząć prace ziemne. Zakończenie odcinka spodziewane jest do końca 2022 roku.
Poza tymi dwoma wspomnianymi odcinkami, na całej polskiej długości Via Baltica prowadzone są prace budowlane.