WPŁYW USZKODZENIA SŁUCHU NA ROZUMIENIE I ROZWÓJ MOWY
Rozwój mowy dziecka niesłyszącego zależy od: • Wieku w którym nastąpiła utrata słuchu; • Stopnia uszkodzenia słuchu; • Momentu w którym została wykryta wada słuchu; • Momentu w którym dziecko zaczęło nosić aparaty słuchowe; • Czasu w którym rozpoczęta została efektywna rehabilitacja słuchu i mowy; • Współwystępowania innych wad; • Poziomu rozwoju intelektualnego dziecka; • Poziomu pamięci słuchowej; • Kultury językowej środowiska wychowawczego; • Przygotowania rodziców do świadomego kształtowania mowy dziecka, ich umiejętności i chęci współpracy ze specjalistami.
ROLA ŚRODOWISKA RODZINNEGO
ROLA ŚRODOWISKA RODZINNEGO W PROCESIE REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE Pierwszymi osobami, z którymi dziecko tuż po urodzeniu ma kontakt – są rodzice. To oni dbają o rozwój dziecka w szerokim znaczeniu (zarówno w sensie fizycznym jak i psychicznym) i to od nich zależy, jak tym dzieckiem pokierują. Warunkiem skutecznego wychowania w rodzinie jest prawidłowa struktura rodziny, w tym jedność i spoistość związku małżeńskiego. Silna więź uczuciowa łącząca członków rodziny, najpierw samych małżonków, a następnie także rodziców i dzieci – zapewnia prawidłowy rozwój dziecka. Bez tej więzi struktura rodziny jest słaba.
Scenariusz wykładu dla rodziców
Temat: Rodzina dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Cel: przedstawienie form pomocy psychologiczno-pedagogicznych dla rodziców dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Metody: plansze. Przebieg zajęć: 1. Przedstawienie rodzicom teoretycznego schematu faz życia rodziny, w której pojawił się problem niepełnosprawności; 2. Zapoznanie słuchaczy z teorią postaw rodzicielskich; 3. Przedstawienie wybranych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie: a) Stowarzyszenia jako grupy wsparcia dla rodziców; b) Elementy biblioterapii; 4. Dyskusja
Czy trudno jest dziś wychowywać...?
Na pytanie: czy trudno dziś wychowywać? – każdy z nas odpowie twierdząco. Współczesna pedagogika dotknięta jest poważnym kryzysem. Pedagodzy najczęściej zdają sobie z tego sprawę, ale uciekają często do niemiarodajnych wobec zagrożenia profilaktyk