Premier Morawiecki otworzył pod Łomżą kolejny fragment S61
Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki w poniedziałkowe południe otworzył uroczyście kolejne odcinki trasy szybkiego ruchu Via Baltica. Od dziś kierowcy dojadą drogą S61 od węzła Kolno, obok Kisielnicy do końca Szczuczyna. Łącznie 44 km betonowej dobrej i bezpiecznej drogi.
- Każdy kilometr drogi to nowe, dodatkowe możliwości przyciągania przedsiębiorców, możliwości rozwojowe dla danego regionu – mówił premier Mateusz Morawiecki podczas otwarcia S61 w MOP-ie Górki wschód. - Każda taka droga to kręgosłup rozwojowy, to dodatkowe możliwości w powiatach i województwach.
Szef rządu chwalił inżynierów za dobrą robotę i terminowe wykonanie inwestycji. Wskazywał „żeby z Polski poszatkowanej tworzyć jedną całość potrzebne są drogi takie jak ta" - mówił. „Jak popatrzymy w jedną stronę jak strzała, w drugą stronę prościutka droga, żeby można było komfortowo i bezpiecznie”. Jego zdaniem wszyscy mieszkańcy Polski na tym skorzystają, szczególnie tej części województwa podlaskiego. Ta droga przyciągnie turystów i przedsiębiorców.
W towarzystwie licznie zgromadzonych parlamentarzystów i samorzadowców różnych szczebli, powitano pierwsze auta. Kierowcy ciężarówek ze swoich klaksonów uczynili fanfary na wiwat.
Od poniedziałku, 9. sierpnia, nieprzerwanie pojedziemy 44 km. fragmentem Via Baltica. Jeśli dołączymy do tego 17 km. odcinek od Łomża Południe do węzła Śniadowo, to w tej części mamy już 61 km dróg szybkiego ruchu. To dobrze, ale na najważniejszym odcinku nikt jeszcze nie pracuje. Czekamy na rozstrzygnięcie drugiego już przetargu, ponieważ pierwszy wykonawca został wyrzucony z budowy. Premier Morawiecki zapewniał, że „za 2 – 2,5 roku zobaczymy cały odcinek przejezdny – czyli od Budziska do Ostrowi Mazowieckiej. Zobaczymy, oby. Już po otwarciu, to co się działo w Kisielnicy, nie napawa optymizmem.
Na dzisiejszej uroczystości, z premierem Mateuszem Morawieckim i ministerem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem, odbyła się prezentacja Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
- Z ogromną przyjemnością mogę dzisiaj potwierdzić naszą sprawczość, naszą skuteczność i konkret – mówił Mateusz Morawiecki. - Tym konkretem jest największy w historii Polski Program Budowy Dróg, który opiera na kwotę blisko 300 mld zł (292 mld zł) w tym 80% ze środków krajowych.
Minister infrastruktury i budownictwa przypomniał Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych z 2015 roku, kiedy to przed wyborami PO i PSL przyjęły plan budowy wielu dróg, na które nie było finansowania. Rząd Zjednoczonej Prawicy takie finansowanie znalazł i w 2017 roku zmodyfikował program – mówił.
Via Baltica, bo tak nazwana została S61, to fragment Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (od ang. Trans-European Transport Network). Fragment S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna to projekt drogowy wart przeszło 3 mld zł, z dofinansowaniem unijnym na poziomie 1,63 mld zł. Nie wszystkie roboty zostały ukończone. Udostępniona droga ma docelową prędkość przejazdu czyli 120 km/h, ale jeszcze przez 2 miesiące będą prowadzone prace wykończeniowe na drogach dojazdowych.
Oba odcinki mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego. Każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Są przystosowane do najcięższego ruchu (kategoria KR7), a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś. Na obu odcinkach wybudowano po dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) Górki Zachód oraz Górki Wschód na odcinku węzeł Kolno – Stawiski oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn.