Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 20 listopada 2024 napisz DONOS@

Ministerstwo Infrastruktury: kawałek cieńszej Via Baltica jest OK

Główne zdjęcie
Budowa Via Baltiki w okolicach wsi Zagroby

Ponad 90 % drogi ekspresowej S61 ma być zbudowany w najwyższej kategorii ruchu KR7. Tylko jeden odcinek Via Baltica, o długości 17 km z około 215 km całej ekspresówki, ma mieć niższą kategorię ruchu KR6. To odcinek od węzła „Łomża Południe” do węzła „Śniadowo”. Zdaniem Rafała Webera Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury tak jest dobrze, bo wynika to z prognoz ruchu.

Przebiegająca przez Łomżę droga ekspresowa S61 ma być jedną z najważniejszych dróg w Polsce i Unii Europejskiej. Prowadzi nią szlak Via Baltica będący jednym z korytarzy sieci bazowej Transeuropejskiej sieci transportowej – TEN-T. Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów. Droga S61 ma około 215 km długości i niemal cała ma być zbudowana w najwyższej kategorii ruchu KR7. Okazało się, że jest wyjątek. To odcinki ekspresówki od Łomży w kierunku Ostrowi Mazowieckiej, które administracja drogowa polecała budować w kategorii ruchu KR6. Oznaczało to, że jedynie na tym odcinku droga byłaby cieńsza o 4 cm niż na wszystkich innych odcinkach. Te zaskakujące ustalenie GDDKiA ujawniliśmy jesienią ubiegłego roku. W styczniu tego roku interpelację w tej sprawie do Ministra Infrastruktury złożył poseł  Lech Kołakowski, który domagał się podniesienia kategorii ruchu dla odcinków od Łomży do Ostrowi Mazowieckiej i zrównania ich dla całej Via Baltica na KR7. - Budując tak ważną, a zarazem tak kosztowną drogę ekspresową S61, nie można dopuścić, aby jej niewielki fragment, stanowiący ok. 15% długości (ok. 35 km z 215 km S61), był niższej kategorii, a co się z tym wiąże, słabszej, gorszej jakości – napisał poseł Kołakowski prosząc ministra „o pilną interwencję i podjęcie decyzji o budowie całej drogi ekspresowej S61 w kategorii ruchu KR7, co będzie odpowiadało jej przeznaczeniu i wymaganiom.”

Ministerstwo przedłużało termin udzielenia odpowiedzi, którą na stronach sesjmowych opublikowano dopiero wczoraj. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber potwierdza w niej to, o czym informowaliśmy już wcześniej, że w ramach ponownego przetargu na wybór wykonawcy tzw. zadania nr 1 łomżyńskiej części Via Baltica, czyli odcinka drogi ekspresowej S61 od węzła Podborze na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do węzła „Śniadowo” GDDKiA postanowiła zlecić budowę drogi w kategorii ruchu KR7.  Odnośnie odcinka drogi od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”, który jako jedyny na całej drodze ekspresowej S61 budowany jest w kategorii ruchu KR6, wiceminister Weber twierdzi, że „określona kategoria konstrukcji jest odpowiednia”.  

Zgodnie z warunkami określonymi w kontrakcie, Wykonawca dokonał w projekcie budowlanym doboru konstrukcji nawierzchni na podstawie przygotowanej Prognozy Ruchu. Wskazany dokument podlegał ocenie GDDKiA. Zgodnie z uzyskanymi parametrami przyjęto odpowiednią konstrukcję dla obliczonej kategorii ruchu, tj. KR6, która również była założona w PFU. Wobec uzyskanych wyników analiz należało stwierdzić, że określona kategoria konstrukcji jest odpowiednia.

To oznacza, że 17 km odcinek S61 od Łomży do granicy z województwem mazowieckim jest i ma być cieńszy niż pozostałe niemal 200 km tej ekspresówki. 

Wiceminister w odpowiedzi na interpelację posła Kołakowskiego nie podaje jakie są wyliczenia ruchu dla tego odcinka, ale podaje wyliczenia ruchu dla odcinka węzeł „Podborze” – węzeł „Śniadowo”.  Wykonawca przeprowadził analizę oraz wyliczenie konstrukcji nawierzchni betonowej oddzielnie dla odcinków Podborze – Komorowo oraz Komorowo – Śniadowo. Wartością graniczną dla KR6 i KR7 jest 101,25 mln osi 100 kN na pas obliczeniowy, stąd obliczono i przyjęto: 

  • dla odcinka Podborze – Komorowo – 117 731 581 osi 100 kN w okresie projektowym 30 lat - KR7,
  • dla odcinka Komorowo - Śniadowo – 91 977 888 osi 100 kN w okresie projektowym 30 lat - KR6.

Mimo tego drugiego wyniku – poniżej „granicy” - ostatecznie zdecydowano, że i on zostanie zbudowany w kategorii KR7. 

Co ciekawe i ważne z ostatniego wykonanego w Polsce Generalnego Pomiaru Ruchu wynikało, że ruch samochodów na drodze wojewódzkiej DW677 Łomża – Ostrów Mazowiecka największy jest na odcinku od Łomży do granicy z województwem mazowieckim. Wynosił on tu wówczas 11 114 pojazdów na dobę i był o ok. 10% większy niż na odcinku, któremu odpowiadać ma fragment S61 od węzła „Podborze” – do węzła „Komorowo” (w GPR 2015 było tu 10 422 pojazdów na dobę). Według wyliczeń specjalistów ten odcinek jednak spełnia kryteria ruchu KR7, a łomżyński jakoś ma ich nie spełniać. 

Ważne jest także jeszcze jedno zdanie z wyjaśnień ministra. Otóż podał on, że realizowane w ostatnim czasie odcinki drogi ekspresowej S8, w tym bezpośrednio sąsiadujące z drogą ekspresową S61, tj. Wyszków – Poręba, Poręba – Ostrów, Ostrów – granica woj. i dalsze, mają kategorię ruchu KR6.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę