Ostry bój o zlecenie na obwodnicę Łomży
Aż 11 firm i konsorcjów złożyło oferty na realizację tzw. „zadania nr 4” łomżyńskiej Via Baltica, czyli zaplanowanie i zbudowanie 13 km ekspresowej obwodnicy Łomży wraz z nowym mostem przez Narew. Na realizację zadania GDDKiA Białystok planowała wydać ponad 960 milionów złotych, ale wszystkie oferty są znacznie poniżej tej kwoty, a najtańsze nie przekraczają nawet jej połowy. Wszystkie firmy zadeklarowały gotowość realizacji kontraktu w 31 miesięcy od podpisania umowy czyli w najkrótszym okresie dopuszczanym przez GDDKiA.
Odcinek 4 obejmuje budowę węzła „Łomża Zachód” w okolicach Sierzput na skrzyżowaniu Via Baltica z drogą krajową nr 61 w kierunku Ostrołęki, oraz niemal 13 km ekspresówki do znajdującego się w okolicy Kisielnicy węzeł „Kolno”. Na tym odcinku drogi zaplanowano dwa inne węzły: „Nowogród” pomiędzy Kupiskami Starymi a Nowymi, na przecięciu z drogą wojewódzka nr 645 do Nowogrodu, oraz „Łomża Północ” w okolicach wsi Pęza po północnej stronie Narwi, który ma umożliwić połączenie z ekspresówką drogi krajowej nr 64 do Jeżewa za pośrednictwem łącznika o długości ok. 7 km. Najważniejszym elementem będzie jednak nowy most nad Narwią i całą doliną rzeki. Ma on mieć długości 1206 metrów i będzie to najdłuższy most w tej części kraju.
Przetarg na wyłonienie wykonawcy, który zaprojektuje i zbuduje obwodnicę Łomży Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ogłosiła pod koniec marca, a dziś otwarto oferty firm. Złożono ich aż 11 i wszystkie mieszczą się w puli środków jakie na realizację zadnia zamierzała wydać GDDKiA czyli 963 mln 554 tys. 228 zł i 73 gr. Najtańszą ofertę złożyła włoska firma Impresa Pizzarotti, która wszystkie prace wyceniła na niespełna 443 mln zł. Ofert z ceną poniżej pół miliarda jest cztery. Najdroższe wyceny przekraczają 711 mln zł czyli o ćwierć miliarda poniżej wyceny GDDKiA.
Oto pełne zestawienie ofert od najtańszej do najdroższej:
1. Impresa Pizzarotti - 442 875 399 zł
2. Intercor - 455 099 998,65 zł
3. PORR - 473 290 717,98 zł
4. Strabag - 485 683 537,95 zł
5. TOTO - 525 681 936,24 zł
6. MOTA-ENGIL - 541 256 497,59 zł
7. Budimex - 549 681 342 zł
8. EUROVIA - 642 439 224,26 zł
9. POLAQUA - 672 635 713,29 zł
10. PBDiM - 711 349 590 zł
11. Salini Impregilo - 711 707 608,12 zł
Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty GDDKiA oprócz kryterium ceny, będzie brała pod uwagę także kryteria jakościowe: właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłużna nawierzchni, personel wykonawcy, zagospodarowanie gruntu rodzimego i termin realizacji kontraktu. Wszystkie firmy zadeklarowały gotowość realizacji kontraktu w 31 miesięcy od podpisania umowy czyli w najkrótszym okresie dopuszczanym przez GDDKiA.
Oczekuje się, że podpisanie umowy z wybranym wykonawcą ma nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Później będzie on miał 10 miesięcy na projektowanie, kolejne 5 miesięcy na uzyskanie od wojewody podlaskiego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) i 16 miesięcy na rzeczywistą budowę dróg, przy czym do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych tj. od 15 grudnia do 15 marca. To oznacza, że obwodnica Łomży – tak jak i reszta Via Baltica - miałaby zostać oddana do użytku w 2021 roku.
Przypomnijmy, że cała obwodnica Łomży to blisko 20 km ekspresówki i 16 km jednojezdniowych łączników dróg krajowych nr 63 i 64. Jej budowę podzielono na dwa zadania - nr 3 i nr 4. W przypadku zadania nr 3 od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” (ok. 7 km ekspresówki i 9 km łącznika DK 63 w kierunku Zambrowa) oferty na jej budowę GDDKiA zbierała pod koniec czerwca. O zlecenie na to zadnie ubiega się 8 firm i konsorcjów, które za zbudowanie drogi chcą od 210 mln do 313 mln zł.
zobacz: Duże zainteresowanie obwodnicą Łomży