Wybrano wariant inwestorski kolei CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wariantem inwestorskim wybrała ten oznaczony numerem W14. „W każdym z badanych w analizie wielokryterialnej modeli tj. rozwojowym, technicznym i ekologicznym, to ten przebieg uzyskał najwyższe oceny” - uzasadnia.
„Na podstawie przeprowadzonych analiz przestrzennych, społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, prognostycznych, ruchu pieszego, technicznych, środowiskowych, konsultacji społecznych i wielobranżowych oraz analizy wielokryterialnej, analizy kosztów i korzyści, Spółka Centralny Port Komunikacyjny podjęła decyzję o wyborze wariantu W14 jako wariantu inwestorskiego spośród czterech analizowanych W11, W12, W13 i W14” - czytamy w komunikacie. Wariant ten wg CPK charakteryzuje się najmniejszą ingerencją w tereny zabudowane, a także w obszary cenne środowiskowo.
Wybrano wariant po istniejących liniach kolejowych, zarówno na odcinku Ostrołęka – Śniadowo jak i Śniadowo - Łomża. Ścięciu uległby jedynie zakręt 90 stopniowy w Śniadowie. Wariant ten, co nie jest bez znaczenia, niesie za sobą najmniejsze ryzyko niezadowolenia społecznego.
Warto przypomnieć, że remont odcinka Łomża – Śniadowo jest przedmiotem postępowania przetargowego w ramach Kolej +. W tej sytuacji rodzi się wiele pytań, np. linia CPK w założeniu miała być dwutorowa, elektryczna i na estakadzie. Jak te założenia odbiją się na zaplanowanej rewitalizacji linii?
Wybranie wariantu inwestorskiego kończy etap studium. Dziś mieszkańców jednak bardziej interesuje odpowiedź na pytania o realizację. Tego, jak wynika z ostatnich wypowiedzi ministerstwa infrastruktury, możemy się spodziewać dopiero pod koniec przyszłego roku.