9 kwietnia 2021 r - Zabawa w teatr
Dzień dobry! Mamy już piąteczek. Życzę pięknej pogody i miłej zabawy!
Temat dnia:
Zabawa w teatr
Zadania:
1. „Co potrafi chusteczka?” – zabawa rozwijająca płynność ruchów. (pomoce: chusteczka, apaszka) Dziecko pokazuje, co potrafi chustka: latać – dziecko podrzuca chustkę wysoko do góry; krążyć – przekłada z ręki do ręki, z przodu i z tyłu; podskakiwać – dotyka jednym rogiem chustki do podłogi i energicznie podrywa ją do góry; rysować kółka – zatacza koła raz prawą, raz lewą ręką; tańczyć przy muzyce – tańczy, prezentując swój układ z chustką.
2. „Kto może zagrać w teatrze, czyli rodzaje teatru” – rozmowa kierowana z wykorzystaniem obrazków (w załącznikach). Rodzic pokazuje dziecku różne przedmioty: kukiełka, pacynka, łyżka, marionetka i pyta: Co to za przedmioty? Dziecko podaje nazwy przedmiotów na obrazkach. Czy mogą one zagrać w teatrze? Dziecko wyraża swoje opinie, Rodzic zwraca uwagę dziecka, że łyżka też może zagrać w teatrze, jeżeli ożywi ją aktor. Są różne teatry, np.
– Teatr tradycyjny – grają w nim aktorzy, mogą być ubrani w różne stroje, czasami dziwne i śmieszne. (Rodzic może wykorzystać fragment widowiska „Calineczka” https://www.youtube.com/watch?v=r_2VJKlCNNw )
– Teatr lalek – w nim grają różne lalki (marionetka, kukiełka, pacynka – aktorzy udzielają im swojego głosu i najczęściej są schowani) (Rodzic może wykorzystać fragment spektaklu "Księżniczka i włóczęga" https://www.youtube.com/watch?v=XbxXuQ_nUgM ).
– Teatr cieni – głównym aktorem jest w nim cień, który tworzy schowany za zasłoną aktor (Rodzic może wykorzystać spektakl „Król żab” https://www.youtube.com/watch?v=KB9ViLBesug ).
– Teatr tańca (np. balet) – tu aktorami są tancerze, którzy podczas przedstawienia nie mówią ani słowa, a swoje historie opowiadają tańcem (fragment „Jezioro łabędzie” https://www.youtube.com/watch?v=b6qTdRYJWQM ).
– Opera – tu aktorami są śpiewacy. Rodzic tłumaczy, że opera to taki rodzaj przestawienia teatralnego, w którym aktorzy rozmawiają ze sobą, śpiewając, a muzyka buduje nastrój opowieści (fragment „upiór w operze” https://www.youtube.com/watch?v=ZafNY3OFOwM ).
3. „Robimy kukiełki” – praca plastyczno-techniczna. Dziecko dostaje drewnianą łyżkę. Rodzic prosi, by zrobiło z niej kukiełkę. Dziecko ozdabia łyżkę w dowolny sposób, doklejając jej oczy, rysując buzię mazakami. Z bibuły lub włóczki z pomocą Rodzica może zrobić włosy. Wykonana kukiełka posłuży dziecku do spontanicznej „zabawy w teatr”
4. „Jak zachować się w teatrze?” – zabawa słowna typu dokończ zdanie.
– Jeśli w teatrze twój sąsiad rozmawia, to…, bo nam przeszkadza.
– Jeśli w teatrze twój sąsiad grzecznie siedzi na swoim miejscu i jest cichutko, to…, bo nam nie przeszkadza.
– Jeśli w teatrze wasz sąsiad kręci się na swoim miejscu, wstaje i siada, to…
– Jeśli w teatrze wasz sąsiad żuje głośno gumę i je cukierki, szeleszcząc papierkami, to…
Rodzic może dowolnie modyfikować zabawę tak, aby omówić wszystkie aspekty kulturalnego zachowania w teatrze.
5. „Marionetka i animator” – zabawa ruchowa, analogiczna do zabawy w lustro. Dziecko-marionetka leży, Rodzic-animator stoi nad nim w rozkroku. Animator ma za zadanie ożywić swoją marionetkę, tzn. gdy wyciąga rękę w kierunku ręki marionetki, ta unosi swoją, gdy kieruje rękę nad nogę marionetki, dziecko-marionetka unosi ją. (Magia marionetek https://www.youtube.com/watch?v=mqIe9j9QmJM )
Miłej zabawy!
Czekam na zdjęciach kukiełek.