Specjalny punkt i warsztaty dla rodziców dzieci z problemami emocjonalnymi
Stowarzyszenie Sapere Aude kontynuuje działania na rzecz dzieci borykających się z problemami emocjonalnymi. Po powołaniu zespołu ekspertów, mających opracować lokalną strategię zapobiegania negatywnym skutkom chorób psychicznych dzieci i młodzieży, przyszła pora na stworzenie punktu informacyjno-edukacyjnego dla rodziców i opiekunów prawnych. Jego głównym zadaniem będzie zorganizowanie spotkań, szkoleń i warsztatów, co poszerzy wiedzę rodziców na temat problemów emocjonalnych i psychicznych ich pociech oraz gdzie mają szukać pomocy, bo problem narasta, a jego skutki mogą być w przyszłości bardzo poważne, negatywnie rzutując na dorosłe życie obecnych dzieci i nastolatków.
Realizowany przez Stowarzyszenie Sapere Aude projekt „Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża!” jest odpowiedzą na istniejące już wcześniej, ale coraz bardziej pogłębiające się po pandemii zjawisko, charakteryzujące się znacznym nasileniem różnego rodzaju problemów ze sfery psychologiczno-emocjonalnej oraz chorób psychicznych w różnych stadiach rozwoju. Co gorsza owe problemy są coraz częściej diagnozowane u dzieci już na początku ich edukacji, a z wiekiem, bez podjęcia odpowiednich działań profilaktyczno-leczniczych, tylko ulegają pogłębieniu. Obecnie, dwa lata po pandemii i związanych z nią utrudnieniach, dzieci i młodzież, nie mogąc odnaleźć się w popandemicznej rzeczywistości, jeszcze bardziej potrzebują pomocy i wsparcia psychologicznego.
– Jest to zauważalne – mówi psycholog i psychoterapeuta Alicja Cuellar-Tarczewska. – Rodziców, którzy szukają wsparcia i pomocy też jest więcej i pewnie z tego tytułu więcej się o tym mówi. Są to już nie tylko jakieś jednostkowe przypadki, ale właściwie ta pomoc psychologiczna staje się jedną z form zajęć dla dzieci. Pandemia tak naruszyła te wszystkie prawidłowości, według których człowiek powinien się rozwijać, szczególnie aspekt społeczny i emocjonalny, że takie działania powinny mieć formę regularnych zajęć pozalekcyjnych - nawet nie wyłącznie terapii, ale też wsparcia, psychoedukacji.
Rodzice wiedzą już o takiej możliwości, dlatego w razie dostrzeżenia problemu u swego dziecka coraz częściej poszukują takich zajęć, starając się mu pomóc. Coraz częściej dotyka to również najmłodsze dzieci, czego wcześniej, na taką skalę, nie było. Nie może być jednak inaczej, skoro pierwszoklasiści, zaczynający edukację w roku szkolnym 2019/2020 oraz 2020/2021, na dobrą sprawę nie spędzili tego czasu z koleżankami i kolegami, tylko przed ekranami komputerów w ramach lekcji zdalnych. Teraz odbija się to negatywnie na ich zdrowiu, a pomocy brakuje.
– Ogromne znaczenie ma tu problem braku dostępu do psychologa i lekarza psychiatry – mówi Alicja Cuellar-Tarczewska. – Psychiatria dziecięca, mimo tego, że są tam wprowadzane reformy i wciąż się ona zmienia, to wciąż brakuje lekarzy, brakuje specjalistów. Dla mnie szokiem było to, kiedy na początku tego roku sprawdzałam, jak długo trzeba czekać z dzieckiem na wizytę u lekarza psychiatry, to na naszym terenie Łomży i okolic, gdzie mamy jednego psychiatrę, trzeba czekać 186 dni. Więc kiedy dziecko potrzebuje szybko pomocy, bo samo sobie nie poradzi, nie wytrzyma długo bez wsparcia i interwencji lekarskiej, dochodzi niestety do trudnych sytuacji. Zdarza się więc, że przychodzą do mnie rodzice z dziećmi i muszę ich odsyłać do formy pomocy na oddziałach psychiatrycznych, więc ten problem jest bardzo poważny.
Stąd konieczność zorganizowanego i wszechstronnego działania na rzecz poprawy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Obejmuje ono powstanie punktu informacyjno-edukacyjnego dla rodziców i opiekunów prawnych. Do końca roku będą odbywać się w nim warsztaty dla rodziców dzieci borykających się z problemami emocjonalnymi. Przewidziany jest udział 30 osób, podzielonych na trzy grupy i mających 8-godzinny cykl szkoleniowy. Zakres tematyczny zajęć zostanie ustalony na postawie indywidualnych konsultacji z psychologiem, mających formę trzech 45-minutowych spotkań. W konsultacjach jest też możliwy udział dziecka, co pozwoli pełniej zdiagnozować problem. Będą również odbywały się szkolenia i spotkania, podczas których rodzice dowiedzą się o problemach emocjonalnych i psychicznych, jak je rozpoznawać oraz przede wszystkim gdzie szukać pomocy w wypadku ich wystąpienia. Kolejnym etapem będzie nauczenie rodziców jak mają przekazywać dzieciom wiedzę na temat chorób psychicznych i jak można je rozpoznawać. Przewidziano również warsztat umiejętności skoncentrowanych na rozwiązaniach w pracy z dzieckiem i rodziną, program w pracy z dziećmi w wieku szkolnym i przedszkolnym, program w pracy z młodzieżą, dyscyplinowanie i kroki odpowiedzialności, a do tego liczne ćwiczenia i postawienie na praktykę.
– Myślę, że jest to bardzo potrzebna i wartościowa inicjatywa – podsumowuje Alicja Cuellar-Tarczewska. – Przede wszystkim o tych problemach trzeba mówić; nie żyjemy już w czasach, że można coś ukryć lub zamieść pod dywan. Ważne jest również zwracanie uwagi, że coś się zadziało po pandemii, coś innego, z czym do tej pory nie mieliśmy do czynienia, co niestety bardzo negatywnie rzutuje na nasze dzieciaki, które są w takim wieku, że wszystko się kształtuje i wszystko ma wpływ na ich rozwój. Każde, nawet minimalne, zaburzenie tych prawideł rozwoju ma niestety wpływ na dziecko i trzeba sobie zdawać z tego sprawę. Stąd konieczność wiedzy, jak można tym dzieciom pomóc, jak można reagować, już na poziomie domowym, bo dzieci od rodziców uczą się najwięcej i to oni powinni być najbardziej wrażliwi na zmienne potrzeby dziecka oraz odpowiednio reagować na zmiany w jego zachowaniu. Myślę więc, że tego typu działań w naszym mieście brakowało i im ich więcej, im więcej mówienia o tym, tworzenia miejsc, gdzie rodzice będą mogli uzyskać wiedzę, to tym lepiej, bo pomoc i wsparcie są bardzo potrzebne i powinny mieć miejsce.
Działanie sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności-Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.
tekst płatny