Zamkną zjazd na Łomżę w Ostrowi Mazowieckiej
W najbliższy wtorek, 9 sierpnia, zostanie ostatecznie zamknięty obecny węzeł Ostrów Mazowiecka Północ. Czasowo jego rolę przejmie węzeł Ostrów Mazowiecka Południe, a docelowo – po zakończeniu realizacji całego odcinka S61 – nowy węzeł Ostrów Mazowiecka Północ, powstający na skrzyżowaniu S8 i S61 – informuje GDDKiA. Tym samym zmieni się zjazd na Łomżę.
Od początku roku zamknięte są łącznice na węźle Ostrów Mazowiecka Północ od strony Białegostoku. Od strony Warszawy można było jeździć bez problemu, dzięki temu możliwy był zjazd na Łomżę. Teraz zamknięte zostaną również łącznice węzła od strony Warszawy. W tym miejscu, także po zakończeniu wszystkich prac, nie będzie już bezpośredniego wjazdu z S8 na drogi wojewódzkie.
Jak dojechać do Łomży?
Do czasu zakończenia budowy, ruch lokalny (wjazd i wyjazd do/z Ostrowi Mazowieckiej, a także dojazd do dróg wojewódzkich: DW627 w kierunku Ostrołęki oraz DW677 w kierunku Łomży) obsługiwać będzie węzeł Ostrów Mazowiecka Południe (ul. Różańska). Dla ruchu tranzytowego zalecane są objazdy przez Różan do Ostrołęki (drogami DK60 i DK61) i przez Zambrów do Łomży (drogami S8 i DK63). Czasowa organizacja ruchu będzie obowiązywała do ukończenia prac na odcinku S61 i uruchomienia nowego węzła Ostrów Mazowiecka Północ.
Budowa nowego węzła, na którym S61 połączy się z S8 wiąże się z likwidacją dwóch funkcjonujących obecnie węzłów (Ostrów Północ i Podborze) na S8 z drogami lokalnymi (wojewódzką i powiatową). Nowy węzeł, który znajdzie się pomiędzy likwidowanymi węzłami umożliwi także dojazd z dróg innych kategorii. Ten węzeł przejmie nazwę likwidowanego obecnie węzła Ostrów Mazowiecka Północ i oprócz połączenia dwóch dróg ekspresowych umożliwi również dojazd do Ostrowi Mazowieckiej i okolicznych miejscowości. GDDKiA zaawansowanie robót przy nowym węźle ocenia na ponad 30 proc.
Na odcinku S61 Podborze - Śniadowo trwają prace ziemne. Powstają nasypy, wykopy, zbiorniki, a w ramach robót drogowych wykonywane są pierwsze warstwy mrozochronne na przebudowywanym i poszerzanym fragmencie S8. Na obiektach inżynierskich trwają prace przy fundamentach oraz betonowanie elementów obiektów mostowych. Przebudowywane są kolizje z sieciami. W prace zaangażowane jest ponad 340 osób i ponad 230 jednostek różnego rodzaju maszyn i urządzeń.
Budowany fragment drogi S8 i S61 będzie miał nawierzchnię asfaltową i będzie przystosowany do najcięższego ruchu (kategoria KR7, nacisk na oś 11,5 t). W ramach umowy powstaną dwie jezdnie S61, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału.
Nowy węzeł Ostrów Mazowiecka Północ to skrzyżowanie drogi ekspresowej S8 z drogą ekspresową S61. Będzie to węzeł typu WA „koniczyna” z elementami łącznic bezpośrednich. Droga ekspresowa S8 docelowo będzie przebiegać dołem, pod drogą ekspresową S61.
Oprócz węzła Ostrów Mazowiecka Północ, powstanie jeszcze węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Powstanie około 3,5 km nowej drogi wojewódzkiej 627, od tego węzła w rejon miejscowości Stok.
Przewidziano również rezerwę terenu pod dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Sulęcin Wschód i Zachód.