Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 27 grudnia 2024 napisz DONOS@

Jedno życie może uratować osiem innych

W Polsce na przeszczep serca dzieci czekają średnio ponad 450 dni. Jak alarmują transplantolodzy, rocznie kilkoro dzieci umiera z powodu braku dawcy. Mamy doskonale wykształconą kadrę oraz najnowocześniejszy sprzęt. Jednak na co dzień lekarze spotykają się z bardzo niską świadomością społeczną na temat transplantacji, a szczególnie transplantacji dziecięcych. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, Fundacja BGK, której fundatorem jest Bank Gospodarstwa Krajowego we współpracy ze Śląskim Centrum Chorób Serca, zaangażowała się w ogólnopolską akcję budującą świadomość problemu transplantacji u najmłodszych „Twoje tak ma moc!”.

Przeszczep to hasło, które pojawia się w przestrzeni publicznej coraz częściej. Jakiś czas temu był to temat tabu, a dla tych, co usłyszeli takie hasło, nieraz oznaczało ono wyrok śmierci. Rozwój medycyny sprawił, że człowiek żyje coraz dłużej i bardziej komfortowo. Obecnie jesteśmy w stanie „naprawić” wiele z ludzkich organów, a w przypadkach ciężkich uszkodzeń nauczyliśmy się zastępować je narządami od innych ludzi.

Kilka faktów o przeszczepach, które powinniście znać:

- nie nauczyliśmy się jeszcze produkować część zamiennych do ludzkiego organizmu, ale nauczyliśmy się, jak gospodarować tym, co dała nam natura. Takie „części” możemy pobrać od dawcy żyjącego i przeszczepić je biorcy pod warunkiem zgodności genetycznej - to jest sytuacja prawie idealna współczesnej transplantologii;

- cześć narządów może być pobrana jedynie w przypadku śmierci dawcy;

- niestety czas oczekiwania na wykonanie przeszczepu wydłużył się w Polsce z 300 do ponad 450 dni, a szczególnie trudna sytuacja jest w transplantologii dziecięcej;

- najważniejszy fakt - jedno życie może uratować osiem istnień.

„Wiem, że śmierć dziecka to trauma do końca życia. Jako matka nie wyobrażam sobie starty dziecka i trudno mi sobie wyobrazić, jakie cierpienie przechodzą rodzice, kiedy ich dziecko odchodzi. Jednocześnie podobna tragedia spotyka rodziców, których dzieci chorują, a jedynym ratunkiem jest transplantacja. Znam historie osób, których dzieci nie doczekały takiego przeszczepu i tych, których dzieci dzięki tym przeszczepom żyją - mówi Renata Kościelniak, prezes Fundacji Banku Gospodarstwa Krajowego. - Z przekazem >>Twoje tak ma moc<< dotarliśmy w zeszłym roku do ponad 7 mln osób. Mamy nadzieję, że w tym roku uwiadomimy jeszcze więcej osób”.

W 2021 roku, z okazji corocznego miesiąca Donacji i Transplantacji obchodzonego na całym świecie, został namalowany mural - Przytulaśny Miś, którego autorem jest zaangażowany społecznie artysta Wojciech Brewka, jeden z najbardziej uznanych malarzy młodej sztuki.

„Chciałem stworzyć obraz misia, który będzie symbolem zarówno biorcy, jak i dawcy. Miś jest jakby >>pozszywany<< z różnych fragmentów, a w rękach trzyma anatomiczne serce. Tak naprawdę pozostawiam odbiorcy interpretację, czy miś przyjmuje serce, czy je oddaje - to oczywiście metafora” - powiedział Wojciech Brewka w czasie oficjalnej prezentacji muralu.

Akcja „Twoje tak ma moc” wkracza w nowy etap. Zmienia się z jednorazowego przedsięwzięcia w cykliczną kampanię skierowaną do każdej Polki i Polaka i będzie kontynuowana na wielu płaszczyznach.

Kampania „Twoje tak ma moc”, na nośnikach w sieci MORE, w największych miastach Polski rusza już 26 października. Partnerami akcji są Fundacja Banku Gospodarstwa Krajowego, Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu oraz Jet Line, który udostępnia swoje nośniki MORE w całym kraju i wspiera technologicznie akcję.

 

Źródło informacji: Fundacja BGK


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę