Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 21 grudnia 2024 napisz DONOS@

Wystawa poplenerowa " Aż do źródeł ", Nowogród 2011

zapr-stopka-www.jpg Galeria Sztuki Współczesnej Muzeum Północno-Mazowieckiego wraz ze Społecznym Stowarzyszeniem Prasoznawczym „Stopka”zapraszają 22 października 2011 roku (sobota) o godzinie 13.00 do sal galerii, przy ul. Długiej 13, na otwarcie wystawy „Aż do źródeł” będącej plonem Międzynarodowego Pleneru Plastycznego, zorganizowanego przez „Stopkę” w Nowogrodzie, na przełomie czerwca i lipca 2011 roku.

Teresa Adamowska
Teresa Adamowska
Maciej Kędzielawski
Maciej Kędzielawski
Jurij Krupiak
Jurij Krupiak
Stanisław Kędzielawski
Stanisław Kędzielawski
Kazimierz Kalkowski
Kazimierz Kalkowski
Krystyna Rudzka-Przychoda
Krystyna Rudzka-Przychoda

 

„Źródło to początek rzeki, strumienia. Bije, tryska, wypływa. Jest kryniczne, czyste. Przysłowie mówi: „Kto chce czystej wody, niech idzie do źródła”. Podróż w górę rzeki symbolizuje powrót do źródeł boskich. Źródło oznacza także to, skąd coś pochodzi, wywodzi się, ma początek. Może być źródło natchnienia, poezji, niepokoju, źródło utrzymania, zarobku, źródło informacji, ale też źródła kultury i tradycji. Wieloznaczność słowa pozwala na różnorodne spojrzenia i interpretacje artystyczne” – tekst zaczerpnięty z programu pleneru.

Autorzy prac: Teresa Adamowska, Grzegorz Gwizdon, Edward Habdas, Gabriela Horosz, Joanna Jeziorska, Kazimierz Kalkowski, Algis Kasparavičius, Maciej Kędzielawski, Stanisław Kędzielawski, Olena Kondraszowa, Jurij Krupiak, Natalia Kulka, Nadieżda Matwiejewa, Michaił Matwiejew, Dariusz Milczarek, Władimir Pipin, Krystyna Rudzka-Przychoda, Olgierd Karol Rutkowski, Iwona Sielska, Dobrochna Sobek, Katia Sokołowa-Zyzak, Andrzej Strumiłło, Julia Tarnowska, Tomas Vaičaitis, Adam Tymiński oraz Szymon Kędzielawski i Nona Dubkowa.

„Wydawać by się mogło, że bogata w historii cywilizacji symbolika źródła znajdzie swoich ilustratorów. Ale ani źródło Mojżesza tryskające ze skały, ani Nimfy tańczące u źródeł, ani Zuzanna w kąpieli, ani źródło Edenu – centrum wszelkiego bytu, z którego wypływały cztery rzeki na cztery strony świata ani źródło Aretuzy, ani źródło proroctw Sybilli, ani źródło bijące spod kopyt Pegaza u stóp Parnasu, ani źródło zapomnienia u wrót Hadesu, ani źródło wiecznej młodości alchemików Średniowiecza nie stało się inspiracją prac uczestników pleneru. Powstały natomiast interesujące prace studyjne na temat pejzażu najbliższych okolic. Sięgnięto po lokalne motywy i materiały. Wykorzystano stare drewno, kamienie, muszle i rośliny z narwiańskich brzegów. Właściwością sztuki naszych dni jest ucieczka od dosłowności i ilustrowania rzeczywistości potocznej. Opisy epickie zastępujemy fragmentem. Szukamy przenośni, symboliki i skrótu. Jesteśmy przywiązani do własnych form i metafor. Szczerość, autentyzm, świeżość i odkrywczość cenimy nie mniej niż samą tematykę prac i biegłość warsztatową” – kurator pleneru prof. Andrzej Strumiłło.

Wystawa czynna do 25 listopada 2011 roku.

 

 

Grzegorz Gwizdon
pon, 17 października 2011 15:04
Data ostatniej edycji: śr, 07 listopada 2012 11:16:26

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę