Bezpiecznie dla ludzi. Bezpiecznie dla przyrody.
Zambrzyce Stare: 8 wypadków – 2 zabitych – 9 rannych. Stare Krzewo: 9 wypadków – 16 zabitych – 51 rannych. Jeżewo Stare: 11 wypadków – 4 zabitych – 15 rannych. Być może ta statystyka nie byłaby taka tragiczna, gdyby zastosowano proste działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak np. wydzielone pasy ruchu dla skręcających w lewo, wydzielony azyl dla pieszych, pulsująca sygnalizacja świetlna przy przyjściach dla pieszych. To tylko niewielka część zaniedbań na podlaskich drogach.
Zanim podlaskie drogi staną się nowoczesne i szerokie upłynie jeszcze dużo czasu. Tymczasem wielu tragicznych wypadków można by było uniknąć np. wydzielając na istniejącej drodze osobny pas ruchu dla pojazdów skręcających z głównej drogi lub włączających się do ruchu, budując kładki dla pieszych czy montując światła na przejściach w miejscowościach. Opracowana na zlecenie organizacji pozarządowych szczegółowa, profesjonalna analiza bezpieczeństwa na drogach prowadzących ruch tranzytowy w granicach województwa podlaskiego jednoznacznie wskazuje, że w miejscach szczególnie niebezpiecznych występują zaniedbania w organizacji ruchu drogowego.
W najbliższy piątek rozpoczyna się na głównych drogach Podlasia akcja „Kieruj rozsądkiem” w ramach społecznej kampanii „Bezpiecznie dla ludzi. Bezpiecznie dla przyrody”. Ta akcja, mająca trwać przez cały długi weekend 10-15 sierpnia, jest tylko jednym z szeregu proponowanych działań mających na celu poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego na głównych trasach tego regionu.
Po wejściu Polski do Unii Europejskiej intensywność międzynarodowego tranzytu TIR-ów z krajów bałtyckich przez Podlasie do krajów dawnej „15” drastycznie wzrosła. Bardzo często dochodzi tu do niebezpiecznych wypadków, w tym kolizji z licznie występującymi tu dużymi zwierzętami. Tak potrzebna droga ekspresowa „Via Baltica” (I Europejski Korytarz Transportowy), która powinna rozwiązać wiele problemów przeciążonych samochodami dróg, na pewno nie powstanie przed rokiem 2013. W takiej sytuacji pilnie potrzebne są nawet drobne działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa zmotoryzowanych, rowerzystów i pieszych użytkowników dróg, a także dziko żyjących zwierząt, które wkraczając na drogi są i przyczyną i ofiarą wielu kolizji.
Przygotowana analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonana przez firmę „TransEko” jest pierwszym krokiem w ramach kampanii „Bezpiecznie dla ludzi. Bezpiecznie dla przyrody”.
- Bez takiej analizy nie jest możliwe opracowanie i zrealizowanie w praktyce programu doraźnej poprawy bezpieczeństwa na drogach. Zanim podjęta zostanie decyzja, którędy docelowo będzie przebiegać tranzyt ciężarowy trzeba rozwiązać problem miejsc szczególnie niebezpiecznych. Analizę tę przekazujemy Ministerstwu Transportu, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Komendzie Wojewódzkiej Policji. Nie ukrywamy, że mamy nadzieję, iż decydenci poważnie podejdą do tego tematu i skorzystają z przygotowanego raportu. – mówi Robert Cyglicki z CEE Bankwatch Network – pomysłodawca akcji.
- Wytypowaliśmy 12 najniebezpieczniejszych odcinków dróg, na których dochodzi nieprzypadkowo do najcięższych wypadków. Ilość kolizji i ofiar można ograniczyć dzięki kierowaniu się przez kierowców rozsądkiem oraz zastosowaniu przez drogowców doraźnych technicznych środków zaradczych. W wielu miejscach dobudowanie pasa ruchu dla skręcających pojazdów czy zmiana organizacji ruchu wystarczy by uniknąć tragedii – dodaje Tomasz Dybicz z TransEko, wykonawca „Analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego na głównych drogach Podlasia”.
Swój udział w powodowaniu wypadków drogowych mają też duże dzikie ssaki. Niestety wciąż nie buduje się dla nich specjalnych przejść nad drogami, pomimo, że takie wytyczne zawiera dokumentacja wykonana na zlecenie drogowców. Na przykład na odcinku Sztabin - Kolnica drogi nr 8 przecinającym Puszczę Augustowską nie wykonano zaplanowanych przejść dla zwierząt, a dokładnie rok temu doszło tu do kolizji z łosiem - tragicznej w skutkach dla pasażerów samochodu osobowego.
Małgorzata Znaniecka z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków wierzy, że: drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poważnie i ambitnie podejdą do konieczności doraźnej poprawy bezpieczeństwa ludzi korzystających z dróg i mieszkających przy nich.
Przez cały długi weekend (od piątku popołudniu do wtorku wieczór) wolontariusze wspierający organizacje pozarządowe będą prowadzić akcję informacyjną adresowaną do kierowców.
- Będziemy rozdawać specjalnie przygotowane ulotki z mapami, na których oznaczyliśmy odcinki szczególnie niebezpieczne wzdłuż dróg nr 8 i 61. Liczymy, na zrozumienie i wsparcie kierowców oraz ich wzmożoną czujność. Apelujemy o bezpieczną jazdę i wszystkim życzymy bezpiecznych wakacji! – mówi Marcin Sołowiej, który woluntarystycznie zgłosił się do prowadzenia akcji.
Organizacje pozarządowe są otwarte na współpracę z GDDKiA i liczą, że kolejnym etapem będzie wprowadzenie w życie przez drogowców rozwiązań technicznych i lepszego oznakowania istniejących dróg, które zmniejszą liczbę wypadków na podlaskich drogach. W tej sprawie odbyło się już pierwsze spotkanie, na którym Dyrektor GDDKiA w Warszawie, wstępnie zadeklarował chęć opracowania programu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla Podlasia, który mógłby ruszyć już w przyszłym roku.
Małgorzata Znaniecka
Koordynator Kampanii "Via Baltica"
Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków