Via Carpatia i S16 przez Łomżę?
„Apelujemy, aby do dalszych analiz włączyć także zachodni wariant alternatywny w korytarzu Łomża – Zambrów – Bielsk Podlaski” - wnioskuje Fundacja dla Biebrzy na temat przebiegu drogi ekspresowej Via Carpatia w województwie podlaskim.
Via Carpatia (S19) to droga ekspresowa ciągnąca się po wschodniej krawędzi Polski od Rzeszowa, przez Lublin po Białystok. GDDKiA ogłaszała niedawno podpisanie umów na kolejne odcinki w województwie podlaskim, m.in. między Kuźnicą (granica z Białorusią) a Sokółką. Dla zapewnienia ciągłości szlaku drogowcy Via Carpatię chcą połączyć z Via Baltica drogą także w kategorii ekspresowej S16 między Białymstokiem a Ełkiem i dalej do Olsztyna. Tak poprowadzona droga przecina cenne przyrodniczo tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego i Krainę Wielkich Jezior Mazurskich.
Kilkanaście organizacji społecznych z całej Polski, o czym już pisaliśmy, złożyło oficjalną petycję o wstrzymanie trwających aktualnie prac nad planowaną drogą ekspresową S16 przez Mazury i Biebrzański Park Narodowy i domaga się przeprowadzenia brakującej strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla całej inwestycji. Sygnatariusze, naukowcy, przyrodnicy, zarzucają analizowanie tylko jednego wariantu przez Biebrzański Park Narodowy i proponują inny, omijający cenne tereny korytarz.
Przez Łomżę lepiej
Łącznik pomiędzy S61 (Via Baltica) a S19, dla ruchu tranzytowego w ciągu tzw. Via Carpatia należy zbudować w korytarzu Łomża (węzeł z S61) – Zambrów (węzeł z S8) – Bielsk Podlaski (węzeł z S19), czyli w korytarzu dróg krajowych nr 63 i 66 – postuluje Fundacja dla Biebrzy. Długość tego korytarza dla proponowanego wariantu alternatywnego wynosi około 84 kilometry i jest porównywalna z długością korytarza Ełk – Białystok wynoszącą około 80 km. Takie poprowadzenie szlaku Via Carpatii omija całkowicie obszary chronione i cenne przyrodniczo. Dodatkowo pozwoli sfinansować budowę drogi ze środków unijnych. Sygnatariusze wskazują, że wariant pomiędzy Białymstokiem, Augustowem a Raczkami, całkowicie odbiega od korytarza wskazanego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2016 r.
"Apelujemy – piszą - aby do dalszych analiz włączyć także zachodni wariant alternatywny w korytarzu Łomża – Zambrów – Bielsk Podlaski, który w całości przebiega w województwie podlaskim, a więc może być realizowany przez GDDKiA o. Białystok w ramach podpisanej umowy na dokumentację z firmą Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o." Ich zdaniem, ze względu na wymogi prawne unijnej Dyrektywy Siedliskowej, to realna alternatywa dla drogi ekspresowej prowadzonej przez tereny Natura 2000. Wariant „przez Łomżę” pozwoli uniknąć sprzeciwu Komisji Europejskiej i rozwiązać potrzeby transportowe mieszkańców.
Aby chronić Krainę Wielkich Jezior Mazurskich, autorzy apelu proponują poprowadzenie S16 jeszcze dalej tj. przez Łomżę, Szczytno do Olsztyna. W ten sposób S16 omijając wszystkie cenne obszary, zapewniałaby dobre połączenie Białegostoku z Olsztynem i dalej z trójmiastem. Także ruch z Lublina skorzystałby na otwarciu kierunku na trójmiasto. Taki szlak byłby impulsem do rozwoju dla zaniedbanych obszarów północno-wschodniej Polski. Zyskałby na tym także port lotniczy w Szymanach.
Już raz GDDKiA musiała wycofać się z lansowanego jednego wariantu przebiegu Via Baltica przez Białystok. Scott Wilson w opracowaniu wielowariantowym i wielokryterialnym wskazało, jako najlepsze rozwiązanie, „wariant łomżyński” Via Baltica, mocny głos organizacji ekologicznych, uchronił przed dewastacją cenne obszary przyrodnicze, a Łomży dało drogę szybkiego ruchu.