Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@

02.06.2020 Prawa dziecka

Witamy Was radośnie we wtorek!!!

 

Jak  Wam  minął  Dzień Dziecka ? 

Czy  prezenty i humory Wam dopisały? Czy wszyscy z Was potrafią wymienić kolejno dni tygodnia? Spróbujcie bo w przedszkolu  ćwiczyliśmy (Kto potrafi... to zuch)

 

Dzisiaj poznamy swoje prawa i obowiązki i dlaczego są one tak ważne.

 

Temat: „Jakie są moje prawa i obowiązki?” - słuchanie wiersza M. Brykczyńskiego połączone z pracą z obrazkami.

 

1.   Podanie do informacji dzieci, że istnieje organizacja, która dba o dzieci i broni ich wtedy, gdy jest im źle.

 

To prawda, że dziecko to mały człowiek, który uczy się żyć. My dorośli mamy Wam w tym pomagać. Dlatego po II wojnie światowej powstała organizacja, która nazywa się UNICEF, aby pomagać dzieciom, które straciły rodziców, były głodne i nie miały gdzie mieszkać. 
Jeszcze teraz, w niektórych krajach wielu dzieciom jest źle. Są głodne, chore, nie mają domów, nie mogą się uczyć. UNICEF wysyła do tych krajów lekarzy, którzy je leczą, nauczycieli, którzy uczą je czytać i pisać oraz stara się, aby miały jedzenie, ubranie i by mogły się bawić. UNICEF może pomagać dzieciom dzięki pieniądzom, które dają im różne państwa oraz dzięki sprzedaży kart pocztowych, które tworzą same dzieci.

 

 

2.   Zaśpiewajmy wspólnie  piosenkę pt. „Wszystkie dzieci nasze są” - Majka Jeżowska

https://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ

 

 

3. Posłuchajcie wiersza pt  „O PRAWACH DZIECKA" - Marcin Brykczyński

Zwrócenie uwagi dzieci, jakie prawa przedstawione są w wierszu „O prawach dziecka”.

 

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

 

Dlatego ludzie uczeni,

którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Stworzyli dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

- Spróbujcie dobrze zapamiętać.

 

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

 
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.


Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, aby każdy uznał moje prawa
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.


Tak się tu w wierszu poukładały, prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.



Rodzic zadaje pytania do wiersza.
- Co to są prawa?
- Kto ma swoje prawa?
- Jakie prawa mają dzieci?

- Czy potrzebne są prawa dla dzieci?

 

4. Odczytanie praw jakie przysługują dzieciom. Zapoznajcie się z Prawami Dziecka. – załącznik 1

 

Dzieci na podstawie wiersza i swoich doświadczeń mówią do czego mają prawo.

 

5. Omówienie i wyjaśnienie wybranych Praw Dzieci. – załącznik 2

Krótkie omówienie praw i obowiązków z dziećmi - prawa są nierozłączne z obowiązkami.

- Prawo do posiadania rodziny – obowiązek kochania i szanowania rodziców
- Prawo do opieki medycznej – obowiązek dbania o zdrowie i pełnej akceptacji dzieci niepełnosprawnych
- Prawo do wypowiedzi – obowiązek wysłuchania innych i akceptowania odmiennego zdania 
- Prawo do nauki – obowiązek uczenia się i rozwijania swoich zdolności
- Prawo do godności i szacunku - obowiązek szanowania siebie i innych
- Prawo do życia i rozwoju – obowiązek akceptowania tempa rozwoju innych dzieci
- Prawo do wypowiedzi, wolności myśli, sumienia i wyznania – uznawanie prawa innych do posiadania odmiennego niż moje zdania i swobodnego wyrażania go
- Prawo do ochrony przed agresją i zaniedbaniem – nie stosowanie przemocy , agresji wobec innych
- Prawo do nauki – obowiązek sumiennej nauki i rozwijania swoich zdolności

 

6. Na zakończenie posłuchajcie piosenki „O Prawach Dziecka”.

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

 

 

W Polsce najważniejszymi aktami prawnymi gwarantującymi prawa dziecka są:
Konstytucja RP, Konwencja o Prawach Dziecka, Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka.

 

 

Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się ze wszystkich sił, tego czego się pragnie”.

 

Paulo Coelho

 

 

Pozdrawiamy Was cieplutko. Życzymy udanej zabawy!

 

 p. Marylka i p. Asia

 

 

Pokolorujcie obrazki!

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Agata Komorowska
pon, 01 czerwca 2020 22:42
Data ostatniej edycji: pon, 01 czerwca 2020 22:49:34

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę