Ekspresowa Via Baltica
- Mijający rok był okresem intensywnych prac przy realizacji dróg ekspresowych w województwie podlaskim, głównie drogi S61- podaje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA. Droga ekspresowa S61 formalnie została wyznaczono dopiero 10 lat temu – w październiku 2009 roku, a teraz „w realizacji” jest jej ponad 200 km. W maju 2019 roku została oddana do użytku obwodnica Suwałk na parametrach „eski”, a w sierpniu i we wrześniu rozpoczęły się roboty budowlane na trzech łomżyńskich odcinkach S61.
Droga ekspresowa S61 połączy Ostrów Mazowiecka przez Łomżę, Ełk i Suwałki z polsko-litewskim przejściem granicznym w Budzisku. Jej przebieg został formalnie wyznaczony 20. października 2009 roku. Wówczas rząd premiera Donalda Tuska (PO) przyjął rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych dopisując do polskich ekspresówek nową drogę S61 Via Baltica.
Pierwszym zrealizowany jej odcinkiem stała się obwodnica Augustowa. To właśnie bój o jej przebieg z lat 2001-2007, z finałowym zimowym protestem ekologów Greenpeace w dolinie Rospudy (14 luty – 1 marca 2007 r.), doprowadził do zmiany przez rząd, dwa i pół roku później, przebiegu Via Baltica z „białostockiego” na postulowany przez ekologów wariant „łomżyński”. Obwodnica Augustowa została zbudowana w latach 2011- 2014.
Reszta nowej ekspresówki musiała poczekać kilka lat na... decyzje i pieniądze.
26. października 2016 roku premier Beata Szydło (PiS) na spotkaniu w Łomży ogłaszała „skierowanie” S61 do realizacji. Trasa została podzielna na trzy części:
- łomżyńską od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna,
- ełcką – od Szczuczyna do obwodnicy Augustowa,
- suwalską od obwodnicy Augustowa do granicy z Litwą.
Ekspresówka do Łomży
W lutym 2017 roku GDDKiA ogłosiła pierwsze przetargi na wyłonienie w systemie „Projektuj i buduj” wykonawców sześciu odcinków tzw. łomżyńskiej części nowej ekspresówki. 31 października 2017 roku w obecności ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka podpisywano umów na realizację dwóch pierwszych odcinków tzw. łomżyńskiej części drogi ekspresowej S-61 Via Baltica.
2019 roku kończy się z fizycznie prowadzonymi pracami budowlanymi na trzech z nich: zadaniu nr. 2 od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”, oraz zadań nr. 5 i 6 od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna. Łącznie mają one długość 51,4 km.
Dwa zadania nr. 3 i 4, stanowiące obwodnicę Łomży o długości 20,1 km drogi ekspresowej, oczekują na wydanie przez wojewodę podlaskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Póki co największe opóźnienia powstały na zadaniu nr. 1 – czyli odcinku S61 od węzła „Śniadowo” do Ostrwi Mazowieckiej wraz z połączeniem z drogą ekspresową S8. Po wyrzuceniu wiosną br. z realizacji inwestycji pierwszego wykonawcy, GDDKiA wybrała drugiego, z którym umowa ma być podpisana na początku 2020 roku. Oczekuje się, że ten odcinek S61 będzie ostatnim realizowanym na całym szlaku Via Baltica i zostanie ukończony w III kwartale 2023r.
Natomiast już wiosną 2020 roku planowane jest oddanie kierowcom drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna, która w ten sposób stanie się pierwszym odcinkiem łomżyńskiej części drogi ekspresowej S61.
Nie tylko Via Baltica
W kończącym się roku GDDKiA w regionie przebudowała także dwa odcinki dróg krajowych. Na drodze nr 61 Łomża – Ostrołęka wykonano prace na odcinku „przejście przez Rydzewo”, o długości 1,5 km. Jak podaje Rafał Malinowski wartość tych prac wynosiła 17,5 mln. zł.
Zakończono także prace związane z rozbudową drogi krajowej nr 63 na odc. przejście przez Kolno. W tym wypadku, za 27,5 mln. zł, przebudowano 2,4 km drogi.
Drogowcy rozpoczęli natomiast prace związane z przebudową ok. 8 km drogi nr 63 na odcinku Wygoda – Zambrów. One mają być ukończone w przyszłym roku. Wartość kontraktu budowlanego opiewa na 44,5 mln zł.