Budowa Via Baltica już formalnie w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych
Podczas wtorkowego posiedzenia rząd przyjął Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Na liście dróg, które mają powstać jest także S61, czyli Via Baltica do Ostrwi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk, Suwałki na Litwę, która jest częścią jednego z dwóch przebiegających przez Polskę europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Zgodnie z zapisami w Programie droga ma być zbudowana w latach 2017-21.
Zgodnie z projektem Programu powstanie 3900 km nowych dróg oraz 57 obwodnic.
- Oznacza to, że zostanie wypełnione zobowiązanie Polski podjęte w trakcie przystępowania do Unii Europejskiej, związane z domknięciem do 2030 r. sieci dróg szybkiego ruchu. Autostrady i drogi ekspresowe, które powstaną w wyniku realizacji Programu pozwolą na wcześniejsze wypełnienie tego zobowiązania - powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.
Nowa droga ekspresowa S61 podzielona jest na dwa odcinki: od granicy z Litwą do istniejącej już obwodnicy Augustowa i od niej do Ostrowi Mazowieckiej (wraz z obwodnica Łomży). Pierwszy z tych odcinków jest na 24, a drugi na 25 miejscu listy z rozpoczęciem realizacji w latach – odpowiednio - 2016 i 2017 roku i zakończeniem w 2021 roku.
W ramach PBDK będzie dodatkowo realizowany Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na drogach krajowych. Zostaną przebudowane najbardziej niebezpieczne miejsca na drogach krajowych, wybudowane lub przebudowane skrzyżowania, chodniki, przejścia dla pieszych, drogi rowerowe, zatoki autobusowe.
Na liście PLMN wśród odcinków o największej klasie ryzyka są dwa odcinki drogi nr 63. To mający ok. 1,3 km fragment prowadzący przez Wygodę, gdzie planowana jest przebudowa drogi polegająca na poprawie stanu drogi oraz doposażenie drogi w niezbędne urządzenia poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz 3,5 km odcinek Podgórze – Wygoda.
Na liście inwestycji na odcinkach gdzie klasa ryzyka jest bardzo duża nie ma żadnego fragmentu z regionu.
Natomiast na liście inwestycji na odcinkach gdzie klasa ryzyka jest duża wymieniono:
- Górki na krajowej „61” gdzie planowana jest przebudowa skrzyżowania i zabezpieczenie przejścia dla pieszych
- Mroczki na krajowej „63” gdzie ma być zbudowane ok. 300 metrów chodnika.
- Koszarówka na krajowej „65” - ok. 250 metrów chodnika
- Grajewo na krajowej „65” - gdzie planowane jest „uspokojenie ruchu w miejscowości”
- Downary na krajowej „65” - „uspokojenie ruchu w miejscowości”