Via Baltica przez Łomżę będzie budowa... jak będą pieniądze!
Kolejne informacje z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju nie rozwiązują zagadki gdzie rząd zamierza znaleźć brakujące 3,3 mld złotych na budowę łomżyńskiego odcinak Via Baltica z obwodnicą miasta. Wiceminister Dorota Pyć „działania Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju są ukierunkowane na możliwie jak najszybszą realizację całego korytarza Via Baltica”, ale to właściwie jedyne „konkretne” zdanie. O zabezpieczeniu potrzebnych pieniądzach na budowę drogi pisze, że jeśli nie da ich Komisja Europejska z instrumentu „Łącząc Europę” to „nie ma przeciwwskazań” by znalazły się z zarządzanym przez polski rząd Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, ale „w miarę dostępnej alokacji”.
Przypomnijmy w pierwszej połowie lipca okazało się, że Komisja Europejska z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility) przyznała dofinansowanie na budowę Via Baltica od Szczuczyna do granicy z Litwą w Budzisku. Dwa tygodnie później okazało się, że pieniędzy na budowę łomżyńskiego odcinka tej trasy – od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn - nie ma także w Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Drogi nie ma „wykazie projektów zidentyfikowanych” „szczegółowego opisu osi priorytetowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Chodzi - bagatela - o ponad 3 miliardy 300 milionów złotych.
Po ujawnieniu przez nas tych faktów interwencje podjęli m.in. prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, który napisał list do Minister Infrastruktury i Rozwoju Marii Wasiak oraz poseł Lech Kołakowski, który skierował dwa wystąpienia – jedno do premier Ewy Kopacz, drugie do Catherine Trautmann powołanej przez Komisję Europejską koordynator korytarza transportowego Morze Północne- Morze Bałtyckie, którego częścią jest nasza Via Baltica.
Jako pierwszy odpowiedź otrzyma prezydent Mariusz Chrzanowski. Po nią podpisała się wiceminister Dorota Pyć. Pomimo ogólnych zapewnień, że ministerstwu bardzo zależy na budowie drogi zależy konkretów o potrzebnych na jej realizację pieniądzach, w odpowiedzi niestety nie ma:
(...)Odnosząc się do ujęcia obwodnicy Łomży oraz łomżyńskiego odcinka trasy Via Baltica w ramach instrumentu Connecting Europe Facility resort infrastruktury i rozwoju pragnie podkreślić, że występował do Komisji Europejskiej o ujęcie w programie całego korytarza drogi krajowej nr 61. Decyzja Komisji Europejskiej w zakresie finansowania drogi krajowej nr 61 na odcinku Szczuczyn - gr państwa, nie przekreśla szans na realizację odcinka Ostrów – Szczuczyn.
W tym kontekście, nie ma przeciwwskazań by w przypadku nieprzyznania środków z CEF projekt obejmujący budowę odcinka S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn został zgłoszony do Wykazu Projektów Zidentyfikowanych dla trybu pozakonkursowego i po spełnieniu kryteriów wyboru projektów zrealizowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w miarę dostępnej alokacji.
Powyższe obrazuje wagę, jaką resort infrastruktury i rozwoju przykłada do realizacji ciągu drogi S61, w tym obwodnicy Łomży i łomżyńskiego odcinka trasy Via Baltica. (...)