Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@

Prezydent i posłowie pytają o pieniądze na Via Baltica i obwodnicę Łomży

Po ujawnieniu przez nas, że dotychczas nie ma zapewnionego finansowania prowadzącej przez region drogi S61 z obwodnicą Łomży interwencję w tej sprawie podjęli prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski oraz posłowie Krzysztof Jurgiel i Lech Antoni Kołakowski. Prezydent napisał list do Minister Infrastruktury i Rozwoju, poseł Jurgiel poparł go prosząc minister o pilne zajęcie stanowiska, a poseł Kołakowski złożył interpelację do premier Ewy Kopacz.

- Na podstawie analizy dokumentów oraz z budzących mój niepokój doniesień medialnych dowiedziałem się o braku środków na budowę obwodnicy Łomży w ramach realizacji trasy Via Baltica. Przez kilka miesięcy wydawało się, że wszystko w tej sprawie zmierza w dobrym kierunku (...) - napisał w liście do minister Marii Wasiak prezydent Łomży. -  Pragnę zwrócić uwagę, że przez centrum Łomży, głównie drogą krajową Nr 61, odbywa się ruch tranzytowy z centrum kraju w kierunku przejścia granicznego w Budzisku, o natężeniu ok. 20 tyś. pojazdów, w tym 4,5 tyś. pojazdów ciężarowych. Na drodze wojewódzkiej Nr 677, którą odbywa się ruch od Warszawy w kierunku Mazur, na odcinku w granicach miasta, natężenie ruchu wynosi około 26 tyś. pojazdów na dobę. (…) Na wymienionych powyżej dwóch drogach tranzytowych ma miejsce ok. 35% wypadków i kolizji notowanych w mieście.
Prezydent Mariusz Chrzanowski przypomina także pani minister, że ze względu na stan techniczny mostu na rzece Narew w ciągu „61”, obowiązuje zakaz ruchu pojazdów o masie powyżej 30 ton.
- Ostatnie doniesienia medialne stoją w sprzeczności z wcześniejszymi ustaleniami i oczekiwaniami mieszkańców największego z miast leżących na trasie Via Baltica – napisał w zakończeniu listy prezydent dodając, że „budowa tej trasy bez obwodnicy Łomży mija się z celem i w moim odczuciu będzie stanowiła marnotrawienie środków publicznych”.
Zgodnie z informacjami ratusza jeszcze w tym tygodniu prezydent Chrzanowski ma udać się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju aby rozmawiać o łomżyńskiej obwodnicy.
Prezydencki list do minister Wasiak wsparł poseł Krzysztof Jurgiel. Jego zdaniem „budowa obwodnicy Łomży w ramach realizacji trasy Via Baltica jest niezbędnym rozwiązaniem infrastrukturalnym, potrzebnym przede wszystkim mieszkańcom tego miasta.”

Tymczasem poseł Lech Kołakowski w interpelacji do premier Ewy Kopacz podkreśla, że „droga ekspresowa S61 została wyznaczona jako fragment polskiego odcinak Via Baltica i zarazem część jednego z 9 korytarzy europejskiej sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Bałtyk”. Przypomina także, że budowę tej drogi, poza wpisaniem jej do nowego, niestety jeszcze ciągle projektu, Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, premier Kopacz obiecała osobiście podczas ubiegłorocznego spotkania w Łomży.
Poseł Kołakowski zauważa, że brak wskazania budowy S61 na odcinku od ostrowi mazowieckiej po Szczuczyn na liście tzw.  projektów zidentyfikowanych w załączniku do szczegółowego opisu osi priorytetowych POIiŚ 2014-2020 (SzOOP) powoduje, że niemożliwym staje się ogłaszanie, zgodnie z planowanymi dotychczas  harmonogramami – na początku przyszłego roku - przetargów na projektowanie i budowanie tego odcinka Via Baltica wraz z obwodnicą Łomży.
W związku z powyższym poseł Kołakowski pyta premier m.in. o to czy polski rząd podtrzymuje plany i harmonogram budowy trasy S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn wraz z obwodnicą Łomży, zgodnie z zapisam projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 czyli do 2020 roku.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę