Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@

Obwodnica Łomży nabiera kształtu

Główne zdjęcie
Mieszkańcy

O tym którędy będzie przebiegała i jak będzie wyglądała przyszła obwodnica Łomży mogli dowiedzieć się mieszkańcy Łomży i okolicy. W łomżyńskim ratuszu odbyło się pierwsze z cyku spotkań konsultacyjnych organizowanych przez firmy opracowujące tzw. Koncepcję Programową Via Baltica. Wśród obecnych był także Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA, który zapowiedział, że ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i zbudowanie obwodnicy planowane jest na luty-kwiecień przyszłego roku.

Jerzy Doroszkiewicz, Andrzej Karwowski, Artur Łojewski i Karol Mroz
Jerzy Doroszkiewicz, Andrzej Karwowski, Artur Łojewski i Karol Mroz

Organizująca z GDDKiA spotkanie firma Transprojekt Gdański na zlecenie GDDKIA opracowuje koncepcję programową tylko dla fragmentu obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 od węzła „Łomża Zachód”, na przecięciu planowanej obwodnicy z drogą nr 61 prowadzącą na Ostrołękę, po Kisielnicę po drodze projektując węzeł  „Nowogród” (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką na Nowogród), nowy most przez Narew, oraz -już na terenie gminy Piątnica - węzeł „Łomża Północ” od którego poprowadzony będzie łącznik – swoista północna obwodnica Piątnicy - do drogi na Wiznę.
Planowana obwodnica Łomży to ekspresowa droga dwujezdniowa o nawierzchni betonowej, mająca po dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 7 m w każdym kierunku, z zakładaną prędkością miarodajną 120 km/ha. Pas rezerwowy nie jest planowany, gdyż – jak przekazywali Artur Łojewski i Karol Mroz z Transprojektu - według prognoz nie ma takiej konieczności aż do roku 2050. Przy każdej jezdni planowany jest pas postoju awaryjnego o szerokości 2,5 m, a szerokość pasa oddzielającego obie jezdnie będzie wynosiła 5 m, w tym 4 m pasa zieleni.
W czasie dyskusji mieszkańcy oraz przedstawiciele władz dopytywali o wiele spraw. Niektóre z nich były bardzo szczegółowe dotyczących poszczególnych działek czy posesji, poprzez ilość planowanych rond na poszczególnych węzłach (po dwa w ramach węzłów „Zachód” i „Nowogród”), zatok autobusowych i utrudnień po realizacji projektu (komunikacja autobusowa ma pozostać praktycznie bez zmian), aż po dane ogólne dotyczące choćby wywłaszczeń i ceny jaką za zabraną pod drogę ziemię będzie płaciła GDDKA.
Mieszkańców ciekawiły także kwestie nawierzchni planowanej drogi i różnice w wytrzymałości pomiędzy nawierzchnią bitumiczną a zatwierdzoną do realizacji betonową, oraz jaki wpływ ten rodzaj nawierzchni ma na drgania i poziom hałasu wokół jezdni.

Wśród „ciekawszych” wypowiedzi była ta Jerzego Doroszkiewicza, dyrektora białostockiego oddziału  GDDKiA, dotycząca realności powstania obwodnicy i całej Via Baltica. Ten zapewniał, że wszystko wskazuje na to, iż w ciągu kilku-kilkunastu tygodni rozpocznie się realizacja tego zadania, ponieważ jest na liście podstawowej planu budowy dróg krajowych na lata 2015-2023, a przewidywany termin zatwierdzenia koncepcji przedstawionej na spotkaniu oraz ogłoszenie przetargów planowane są na luty-kwiecień przyszłego roku.

Zaplanowane są też kolejne spotkania konsultacyjne odnośnie opracowywanej koncepcji obwodnicy Łomży i całej Via Baltica dla mieszkańców gmin Piątnica, Łomża, Czerwin i Śniadowo w dniach 13-15 lipca.

Wojciech Chamryk



 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę