Decyzja środowiskowa prawie gotowa
W połowie września obwodnica Łomży powinna uzyskać decyzję środowiskową. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku, która od lutego zajmuje się sprawą, zebrała już wszystkie materiały i opinie niezbędne do wydania decyzji. - Teraz musimy wydać tylko obwieszczenie o zebraniu materiału i dać wymagany ustawą czas 14 dni plus 7 na zapoznanie się z materiałem i będziemy wydawać decyzję – mówi Lech Magrel, dyrektor RDOŚ w Białymstoku.
Przypomnijmy, po jesiennej decyzji drogowców o wyłączeniu obwodnicy Łomży z wniosku dotyczącego budowy całej Via Baltica od Ostrwi Mazowieckiej po Szczuczyn, i wywołanych nią protestach w Łomży, w lutym tego roku drogowcy z białostockiego oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożyli do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku nowy wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61. Ze względu na braki w dokumentacji RDOŚ wzywał do jej uzupełniania. Dopiero po pięciu miesiącach – na początku lipca - skompletowano dokumentację i przystąpiono do kolejnego etapu procesu wydawania decyzji środowiskowej. W ciągu miesiąca o planowanym przedsięwzięciu mogło wypowiadać się społeczeństwo, ale m.in. zasięgano opinii Podlaskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku.
Lech Magrel, dyrektor RDOŚ w Białymstoku mówi, że wszystkie materiały do wydania przez niego decyzji środowiskowej są już w RDOŚ. Teraz trzeba tylko dopełnić formalności – czyli publicznie ogłosić, że materiał został zebrany i odczekać trzy tygodnie.
- W połowie września będziemy mogli wydać decyzję środowiskową na obwodnicę Łomży – mówi dyrektor Magrel.
Obwodnica Łomży na zachodzie
Drogowcy z białostockiego oddziału GDDKiA zaproponowali zbudowanie obwodnicy Łomży po stronie zachodniej miasta. W ich wniosku do RDOŚ zawarte zostały dwa warianty przebiegu obwodnicy. Jako najkorzystniejszy do realizacji GDDKiA wskazuje tzw. wariant daleki zachodni (jasno niebieski na załączonej grafice) w którym droga biegnąc na południowy-zachód od Kisielnicy mija Marianowo i Piątnicę, przecina dolinę Narwi pomiędzy Penzą a Jednaczewem (przed tymi wsiami patrząc od strony Łomży) i Łomżę pomiędzy Kupiskami Starymi i Nowymi na drodze wojewódzkiej nr 645 (Łomża – Nowogród) oraz pomiędzy Sierzputami Starymi i Nowymi na drodze krajowej nr 61 ( Łomża – Ostrołęka) i skręcając na południowy-wschód biegnie za wsiami Jarnuty, Dłużniewo i Konarzycami (a przed Boguszycami i Ksiołki) w okolice drogi wojewódzkiej 677 (Łomża – Ostrów Mazowiecka).
Wraz z zachodnią obwodnicą Łomży, będącą częścią ekspresowej S61 (Via Baltica), zbudowana miałaby być północna obwodnica Piątnicy – czyli łącznik od tej trasy od ok. wsi Pęza biegnący za Marianowem i przecinając obecną drogą dk 61 Łomża – Grajewo oraz drogę wojewódzką nr 668 (Piątnica – Jedwabne) i przed Elżbiecinem łączący się z drogą krajową nr 64 (Łomża – Jeżewo).