Via Baltica będzie się budować...
Obwodnice Stawisk, Szczuczyna, a teraz także częściowo Augustowa to fragmenty „łomżyńskiej” Via Baltica które mają szansę powstać jako pierwsze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka właśnie ich projektantów, a w przypadku obwodnicy Augustowa także wykonawcy robót budowlanych. Łącznie w tych trzech częściach w latach 2013 - 2014 powinniśmy zyskać niemal 30 km Via Baltica.
Do wcześniej ogłoszonych przetargów na opracowanie dokumentacji technicznych obwodnic Stawisk (6,5 km) i Szczuczyna (8km) teraz dołącza także przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie obwodnicy Augustowa w przebiegu przez Raczki. Obwodnica Augustowa – ponad 36 km - będzie się składać z dwóch części: około 23,3 km jednojezdniowego odcinka w ciągu drogi krajowej nr 8 od węzła „Augustów” do węzła „Szkocja” i około 13 km dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S - 61 na odcinku od węzła „Szkocja” do węzła „Suwałki Lotnisko”. Wybór wykonawcy inwestycji ma nastąpić w czwartym kwartale tego roku, a jednym z kluczowych warunków umowy będzie zakończenie prac budowlanych obwodnicy Augustowa w ciągu 42 miesiącach od chwili podpisania umowy.
Via Baltica czyli I Pan-Europejski Korytarz Transportowy prowadzi z państw nadbałtyckich przez Wraszawę na zachód Europy. W północno-wschodniej Polsce spór o jej przebieg trwał najdłużej. Dopiero w październiku ubiegłego roku zapadła rządowa decyzja, że pobiegnie ona po szlaku Warszawa - Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko – granica państwa (Kowno), a droga na odcinku Ostrów Mazowiecka – Budzisko zyskała numer S-61.