Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@
Gazeta Bezcenna nr 183

Duński Browar Łomża

126 mln złotych kosztował łomżyński browar. Już niebawem jego jedynymi właścicielami będą duńczycy z firmy Royal Unibrew. Browar stanowił 2/3 wartości całego Pepeesu. Zarząd Pepees SA postanowił sprzedać 100 proc. udziałów Browaru Łomża duńskiej firmie, która na polskim rynku istnieje od 2005r. Od dwóch lat Royal Unibrew jest właścicielem browarów „Brok – Strzelec” oraz prawie połowy udziałów lubelskiej „Perły”. Już niedługo dołączy do nich „Łomża”. Od kilku dni obowiązuje umowa warunkowa, a ostateczną zgodę na transakcję ma wydać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W swoich wypowiedziach prezes Pepees  Andrzej Kiełczewski, nazywa firmę z Danii „browarem przejrzystym”. Royal Unibrew podobnie jak łomżyńska firma jest spółką giełdową. Od 10. lat jej akcje można kupić na parkiecie w Kopenhadze, ale obecność na giełdzie umożliwia jednocześnie dokładną obserwację poczynań firmy. Zdaniem prezesa łomżyńskiego browaru – Andrzeja Rutkowskiego, to właśnie analiza i przyglądanie się działaniom Duńczyków sprawiły, że łomżyńska spółka nabrała do Royal Unibrew zaufania. - Dotychczas kupione przez nich polskie regionalne browary nie straciły na swoim charakterze, wręcz przeciwnie, widać działania w kierunku umocnienia marki i możliwości dalszego rozwoju – pisze Rutkowski w wystosowanym do prasy komunikacie.
Podobnie ma być w Łomży. Z wypowiedzi prezesa wynika, że ma być utrzymane zatrudnienie, jednak obie strony nie ujawniają jeszcze szczegółów umowy. Ulrik Sorensen, dyrektor finansowy Royal Unibrew w wywiadzie dla Gazety Giełdy Parkiet, zapewnia, że Browar Łomża będzie rozwijany. - Nie ujawniamy, jakie kwoty przeznaczymy na inwestycje, w rozbudowę zakładu i co będziemy chcieli zmieniać – mówi. List intencyjny odnośnie sprzedaży został podpisany na początku grudnia ubiegłego roku. Do tego momentu firma z Danii rywalizowała jeszcze z Calsberg Polska. Łomżyński browar ma około 2 proc. rynku piwa w Polsce i stanowi ponad 2/3 wartości całego Pepeesu. Po pierwszym półroczu ubiegłego roku zwiększył sprzedaż napoju o prawie 9 proc. Przychody firmy sięgnęły 46 mln zł, a zysk netto prawie 5 mln zł. Na razie, jak donosi giełdowa prasa, Pepees nie ma konkretnego planu rozdysponowania pieniędzy, jakie trafią do spółki dzięki sprzedaży Browaru Łomża. Transakcja nie była jednak przygotowywana bez celu. - Jedną z opcji jest rozbudowa zaplecza produkcji skrobi. Może pójść na to nawet połowa tych pieniędzy. Uważam, że 126 mln zł za Browar Łomża to godziwa cena – mówi na łamach „Parkietu” Hubert Gierowski. Pomysły głównego akcjonariusza rozwija w medialnych wypowiedziach również Dawid Sukacz, członek rady nadzorczej Pepeesu. Jego zdaniem, przy okazji produkcji skrobi firma mogłaby wytwarzać nawet 20 tys. ton bioetanolu. Inwestycja kosztowałaby 65 mln zł. I jak wielokrotnie potwierdzał prezes Kiełczewski, byłaby finansowana kredytem i dotacjami z Unii Europejskiej. Jest także pomysł, aby całość pieniędzy ze sprzedaży browaru przeznaczyć na produkcję bioetanolu. W tym przypadku wielkość produkcji byłaby aż pięć razy większa i do tak dużej inwestycji Pepees będzie szukał inwestora strategicznego. Ostateczne decyzje w tej sprawie zapadną na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy. W samym Browarze Łomża na razie spokojne oczekiwanie i dalsza praca  - Do momentu włączenia Browaru Łomża do struktur Royal Unibrew Polska, w naszej firmie prowadzone będą normalne działania operacyjne – mówi prezes Andrzej Rutkowski. - W chwili obecnej w pionach produkcji, sprzedaży i marketingu trwają intensywne przygotowania do zbliżającego się letniego sezonu piwnego – dodaje i informuje, że 2 stycznia br. została przedłużona umowa sponsorska pomiędzy browarem i Łomżyńskim Klubem Sportowym, na mocy której firma pozostaje głównym sponsorem klubu.

Royal Unibrew A/S – druga pod względem wielkości grupa piwowarska w Skandynawii – to jeden największych koncernów na europejskim rynku piwa, obecny na nim od 1856 r. W skład firmy wchodzą cztery browary zlokalizowane w Danii, dwa na Litwie, dwa w Polsce oraz jeden browar i jeden zakład produkcji napojów bezalkoholowych na Łotwie. Produkty Royal Unibrew wytwarzane są również na licencji na Karaibach i w Afryce. Grupa Royal Unibrew zatrudnia na całym świecie ok. 2200 pracowników i eksportuje swoje wyroby do 65 krajów.

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę