15.04.2021 Korzystamy z opakowań ekologicznych
Witamy! Już czwartek.
1. „ Śmieciolandia” – słuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego.
Cele: Uważne słuchanie utworu. Rozumienie konieczności świadomego dokonywania zakupów – z korzyścią dla środowiska. Rozumienie określenia torba ekologiczna. Kształtowanie zachowań proekologicznych. Ćwiczenie percepcji wzrokowej. Zachęcanie do ponownego wykorzystywania opakowań po użytych produktach.
Marcin Brykczyński
Człowiek wciąż wysila głowę,
By wytwarzać rzeczy nowe,
A zużyte, niezbyt ładnie,
Rzuca wkoło, gdzie popadnie.
Tym sposobem właśnie, z czasem,
Produkuje śmieci masę
I gdy ktoś go nie oświeci,
Zmieni Ziemię w kupę śmieci.
Śmieci w domu i na schodach,
W lasach, parkach i ogrodach,
Śmieci w rzece i w jeziorze...
Uff! Tak dalej być nie może!
By się z plagi tej wyleczyć,
Nie kupujcie zbędnych rzeczy.
Unikajcie sztucznych tworzyw,
Których nie ma jak rozłożyć.
Dobrze też jest często sprzątać,
Zbierać śmieci, nawet w kątach.
Do śmietnika spacer krótki
Też mieć może dobre skutki.
Myślcie również o NATURZE,
Żeby w zgodzie z nią żyć dłużej
I pomóżcie innym dzieciom
Wydać wojnę wszystkim śmieciom.
Rozmowa kierowana pytaniami do dziecka:
- Co możemy zrobić, by nie rosły góry śmieci?
(kupować tylko potrzebne rzeczy; w czasie zakupów wybierać opakowania szklane, papierowe; szampony czy płyny czyszczące kupować w koncentracie – zamiast kilku mamy wtedy tylko jedną butelkę).
Zachęcamy dzieci do ćwiczeń z zakresu profilaktyki logopedycznej.
„OPAKOWANIA EKOLOGICZNE” – ĆWICZENIA Z ZAKRESU PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ
Potrzebne będą: opakowanie szklane, plastikowe, karton, torba papierowa i foliowa;
podczas słuchania utworu dziecko powtarza wyrażenia onomatopeiczne,
Zwracanie uwagi na prawidłową artykulację głosek oraz prezentuje dźwięki wydawane przez zgromadzone przedmioty; następnie dziecko zamyka oczy i próbuje rozpoznać prezentowane dźwięki.
Znamy opakowań wiele: Dzyń, dzyń, dzyń – tak pobrzękują szkiełka
Ze słoików i butelek: Szur, szur, szur – szurają sobie
Z kartonu pudełka: Pyk, pyk, pyk – tak dźwięcznie pyka
Z plastiku butelka: Szu, szu, szu – szeleszczą torby,
Te są papierowe, ale co to?
Obok znajdziesz także te foliowe! Ojojoj! – niełatwa sprawa, które wybrać,
Jak myślicie, które zdrowsze są dla środowiska?
DLA CHĘTNYCH!
„Torby i torebki ekologiczne” – papieroplastyka
Zaprojektuj własną torbę ekologiczną. Możesz skleić kartki papieru i dorobić uszy z tasiemki. Narysuj na niej symbol ekologiczny np. drzewko, listek, kwiatek.
Zaśpiewajcie piosenkę:
„Świat w naszych rękach” (ekologiczna piosenka dla dzieci)
www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Na podsumowanie wiadomości o naszej planecie, segregacji śmieci, bycia eko proponuję obejrzenie bajki „Ekologiczny dom”.
https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
Brawo! Już jesteście ekologami!
Pozdrawiamy Was! Buziaki
p. Marylka i p. Asia