Dokończenie Via Baltica w roku 202...?
Obwodnica Suwałk ma być oddana do użytku w połowie 2019 roku, odcinek S61 od Szczuczyna do Augustowa ma być budowany w latach 2018 – 2020, a od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku w latach 2018 – 2021. Kiedy realizacji doczekają się łomżyńskie odcinki Via Baltica? - póki co tego nie wie nawet Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Tak można odczytywać odpowiedź wiceministra Jerzego Szmita na wniosek wójta gminy Łomża Piotr Kłysa, który występował do niego jako przewodniczący konwentu wójtów i burmistrzów gmin powiatu łomżyńskiego. W ministerialnym piśmie datowanym na 9. grudnia 2016 roku są daty realizacji północnych odcinków drogi ekspresowej S61, ale w przypadku łomżyńskich odcinków jest jedynie informacja o zobowiązaniu „Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do podjęcia koniecznych kroków w celu jak najpilniejszej realizacji ww. odcinka S-61.”
W ostatnich dniach grudnia 2016 roku miały być ogłaszane przetargi na projektowanie i zbudowanie pierwszych fragmentów tzw. łomżyńskich odcinków Via Baltica od Łomży po Szczuczyn. Ogłoszeń nie było, ale drogowcy zapewniają, że będą lada dzień... W ogłoszeniach tych będzie musiał być wskazany planowany termin wykonania zadania – czyli najpierw opracowania dokumentacji technicznej, uzyskania dla niej zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej, po czym rozpoczęcia prac wraz wyznaczonym terminem ich zakończenia.
Póki co te terminy nie są znane... Jak się okazuje nawet dla Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Tak wynika z odpowiedzi jaką przewodniczący konwentu wójtów i burmistrzów gmin powiatu łomżyńskiego, wójt gminy Łomża Piotr Kłys, otrzymał od wiceministra Jerzego Szmita. Wiceminister zapewnia, że dokończenie całego ciągu Via Baltica jest priorytetem, ale daty realizacji podje jedynie dla odcinków na północ od Szczuczyna.
Oto jak MIiB widzi harmonogram budowy Via Baltica
„Uprzejmie informuję, że obecnie w użytkowaniu znajduje się obwodnica Augustowa o łącznej długości 34,23 km, w tym 12,75 km w klasie drogi ekspresowej oraz 21,48 km w klasie drogi GP (główna ruchu przyspieszonego). Na etapie robót budowlanych prowadzonych przez wykonawcę znajduje się obwodnica Suwałk długości 12,8 km, której zakończenie realizacji planowane jest na II kwartał 2019 r. W trakcie procedur przetargowych na wybór wykonawców znajdują się odcinki pomiędzy Szczuczynem a obwodnicą Augustowa (73 km) oraz od Suwałk do granicy państwa w Budzisku (20,2 km). Zawarcie umów z wykonawcami odcinka Szczuczyn - Raczki prognozowane jest na III kwartał 2017 r. zaś realizacja (budowa) na lata 2018 - 2020; dla odcinka koniec obw. Suwałk - Budzisko zawarcie umowy z wykonawcą planowane na II kwartał 2017 r. zaś realizacja (budowa) na lata 2018 - 2021.
Pozostała części trasy S-61 a jednocześnie szlaku Via Baltica pomiędzy Ostrowia Mazowiecką a Szczuczynem (ok. 90 km), a więc również odcinek obejmujący obwodnicę Łomży, znajduje się obecnie na etapie prac przygotowawczych związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych i opinii wymaganych przepisami prawa. Dokończenie całego ciągu Via Baltica jest priorytetem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Dlatego też w dniu 24 października br. Minister Infrastruktury i Budownictwa zwrócił się do Ministra Rozwoju i Finansów z prośbą o uzgodnienie pod kątem finansowym, realizacji odcinka S-61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn. Pismem z dnia 22 listopada br. Minister Rozwoju i Finansów wyraził zgodę na skierowanie do realizacji przedmiotowego zadania, natomiast w dniu 24 listopada br. Minister Infrastruktury i Budownictwa zobowiązał Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do podjęcia koniecznych kroków w celu jak najpilniejszej realizacji ww. odcinka S-61.”