Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 21 grudnia 2024 napisz DONOS@

Etyka w biznesie oczami praktyków

Życie domaga się wiedzy na te tematy – mówił rektor Uczelni Jańskiego ks dr hab. Piotr Kulbacki w wykładzie inaugurującym pt. Etyka fundamentem życia społeczno-gospodarczego. Konferencję pt. Etyka w biznesie z inicjatywy dr Marii Konopki zorganizowano w piątek w murach tej uczelni. Wystąpieniom prelegentów, praktyków przysłuchiwała się młodzież z łomżyńskiego „Ekonomika” i "Budowlanki".

Etyka w biznesie to jest konieczność – mówił dr Antoni Chojnowski, przewodniczący Rady Nadzorczej Spółki Prefbet Śniadowo. Przedsiębiorstwo to zespół maszyn, urządzeń, technologia i ludzie. Ich dobór i wzajemne relacje kształtują atmosferę. „Zespół musi być integrowany, nawzajem rozumiejący problemy, wspomagający się i nie przeszkadzający sobie nawzajem” - tłumaczył doświadczony praktyk. Między przedsiębiorstwami etyka oznacza współdziałanie i rozumienie siebie nawzajem. Dr. Chojnowski ocenia, że „nie jest źle” i widzi postęp. „Firmy, które były agresywne, buńczuczne one albo przestały istnieć, albo przejęte przez korporacje muszą zachowywać się racjonalnie”. Dlatego „ludzka twarz opłaca się i w naszej firmie to próbujemy robić”. 

Dr Maria Bauchrowicz-Tocka mówiła z kolei o prawach kobiet w okresie międzywojennym. Przypomniała, że w 1994 roku powstał w Łomży pierwszy bank komercyjny, na czele którego stanęła dr Maria Konopka. „100 lat wcześniej kobiety nawet nie marzyły, żeby obejmować takie stanowiska. Choć konstytucyjnie miały prawa, to nie mogły z nich korzystać” - podkreślała. Jej zdaniem jedną z kluczowych niesprawiedliwości urągających etyce było nierówne wynagradzanie kobiet i mężczyzn za pracę tej samej wartości. Pole do nadużyć dawał także brak minimalnej płacy. Dr Waldemar Pędziński, prezes Zarządu Łomżyńskiego Centrum Medycznego mówił o problemach etycznych przy uporczywej terapii, a Janusz Cholewicki z Zarządu Negresco dzielił się swoimi doświadczeniami działalności gospodarczej i etyki. Dr Jacek Szymański mówił o etyce zawodowej w aspekcie komunikacji interpersonalnej. 

- Zdrowy egoizm, który musi być w biznesie, nie może być budowany na krzywdzie drugiego człowieka – mówi Elżbieta Olejniczak, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży, przysłuchująca się wystąpieniom prelegentów. Pracownicy tej jednostki  spotykają się z pracownikami i pracodawcami z regionu i wysłuchują co myślą pracownicy o swoich szefach. Podzieliła je na dwie grupy, jednych pracownicy chwalą, a przed innymi przestrzegają.  

- Etycznych, tych co mają „dobrą opinie” cokolwiek by to znaczyło, nie wiem czy jest ich połowa – przyznaje dyrektor łomżyńskiego PUP-u. Zauważa, że ta opinia może wynikać nie tyle ze złej woli pracodawcy, a warunków prowadzenia biznesu. 

_MG_7632.JPG
Jacek Piorunek, członek zarządu województwa podlaskiego otworzył konferencję

Ważniejszą jej zdaniem jest kwestia co przedsiębiorcy mówią o sobie. Ocenia, że nie są chętni do współpracy ze sobą. Często wolą dać zarobić, podjąć współpracę z kimś kto działa poza regionem niż tutaj na miejscu. O stosunkach między przedsiębiorcami najlepiej świadczy kondycja Izby Przemysłowo – Handlowej, a tak naprawdę jej brak. Przypomina, że jakiś czas temu ta organizacja tętniła życiem, a ludzie się wspierali. Konkurencja jej zdaniem nie wyklucza kooperacji i nie oznacza wyniszczania. Zauważa, że etyka w biznesie to nie tylko przestrzeganie norm ludzkich, ale i przestrzeganie prawa. Dochodzi więc do tego transparentność, rzetelność, uczciwość oraz empatia i chęć wspierania. 

 

Foto:
Foto: Jacek Piorunek, członek zarządu województwa podlaskiego otworzył konferencję
mm
nie, 13 października 2024 17:04
Data ostatniej edycji: pon, 14 października 2024 15:34:37

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę