Obwodnicę Łomży zacznie budować Mota-Engil
Mota-Engil złożyło najkorzystniejszą ofertę na budowę części obwodnicy Łomży od znajdującego się za Konarzycami węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” w okolicach Sierzput (bez tego węzła) – ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Za wybudowanie odcinka dwujezdniowej ekspresówki o długości nieco ponad 7 km i ok. 9 km jednojezdniowego łącznika od węzła „Łomża Południe” do drogi w kierunku Zambrowa firma chciała 218 mln 105 tys. 688 zł i 56 gr. To ponad 60 mln zł mniej niż wynosiła wycena GDDKIA.
O zlecenie na budowę tego odcinka Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S-61 zabiegało 8 firm i konsorcjów. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Rubau Polska (210,6 mln zł), ale została ona odrzucona z błędów formalnych. W trakcie trwające j trzy i pół miesiąca oceny złożonych ofert drogowych odrzucili także dwie inne bo firmy nie zgodziły się na przedłużenie terminu związania ofertą cenową. Obie te oferty były jednak znacznie droższe od oferty złożonej przez Mota-Engil, którą dziś oficjalnie ogłoszono za najkorzystniejszą. Pod podpisaniu umowy firma ta będzie 31-miesięczny na wykonanie zadania – czyli zaprojektowanie drogi, uzyskanie zezwolenia na jej budowę i wybudowanie ekspresówki.
To trzeci z odcinków łomżyńskiej Via Baltica dla której GDDKiA wybrała najkorzystniejsze oferty, ale póki co nie podpisano umów z wykonawcami. Zgodnie z planami umowy na pierwsze dwa odcinku od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna mają być podpisane jeszcze w tym miesiącu. Podpisanie umowy z wybraną dziś firma na budowę pierwszej części obwodnicy Łomży spodziewane jest w grudniu.
Przypomnijmy, że obwodnica Łomży, która ma być częścią drogi ekspresowej S61 (Via Baltica), składa się z dwóch zadań i łącznie ma ok. 20 km ekspresówki i 16 km jednojezdniowych łączników zapewniających jej połączenie z drogami krajowymi nr 63 w kierunku Zambrowa i 64 w kierunku Jeżewa. Przetargi na ich zaprojektowanie i budowę GDDKiA ogłosiła pod koniec marca. Dziś ogłoszono wybór najkorzystniejszej oferty na tzw. „zadanie nr 3”, a wybór najkorzystniejszej oferty na „zadanie nr 4” oczekiwany jest na koniec roku. Zgodnie z planami drogowców obwodnica Łomży i cała Via Baltica miałyby zostać ukończone do 2021 roku.