Droga 61 równa S8?
W łomżyńskim Ratuszu odbyła się trzygodzinna, niezwykle interesująca konferencja, poświęcona tematowi: „Via Baltica – system komunikacyjnych rozwiązań na drogach nr 61 i S 8”. W trakcie spotkania, którego inicjatorami byli Prezes Łomżyńskiej Izby Przemysłowo – Handlowej i Prezydent Miasta Łomża, poruszone zostały kwestie dotyczące budowy dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego, problemów miast położonych wzdłuż drogi krajowej nr 61 związanych z brakiem obwodnic, a także zamierzeń rządu oraz GDDKiA odnośnie przyjętych rozwiązań komunikacyjnych na terenie naszego województwa.
W spotkaniu udział wzięli m.in.: jako niezależny ekspert - prof. Andrzej Kraszewski z Politechniki Warszawskiej; Mariusz Krasowski z Departamentu Rządowego Programu Budowy Dróg i Autostrad w Ministerstwie Transportu; Józef Staniaszek – z-ca Dyrektora GDDKiA w Białymstoku, Władysław Żero – Prezes Stowarzyszenia Przewoźników Podlasia, a także przedstawiciele Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, miast położonych przy drodze krajowej nr 61 oraz regionalnych i ponadregionalnych przedsiębiorstw.
Podczas dyskusji obecni na sali samorządowcy starali się przekonać przedstawicieli GDDKiA, iż pozostawienie tej części kraju bez drogi ekspresowej pozbawi je możliwości prawidłowego funkcjonowania i rozwoju. Sygnalizowano także, że miasta położone wzdłuż drogi krajowej nr 61 stawiane są w bardzo trudnej sytuacji, ponieważ oprócz międzynarodowego ruchu tranzytowego po tej drodze odbywa się tranzytowy ciężarowy ruch regionalny oraz ruch samochodów osobowych z Warszawy na Mazury. Zebrani na sali przyznali, że potrzebna jest droga szybkiego ruchu z Warszawy do Białegostoku, ale jednocześnie należy modernizować najkrótszą możliwą drogę łączącą państwa nadbałtyckie i Rosję z centrum Polski i zachodnią Europą. Tą kwestię w swoich wypowiedziach wielokrotnie podkreślał również prof. Andrzej Kraszewski. Przedstawiciele GDDKiA informowali natomiast, że środki finansowe na inwestycje są ograniczone, jednakże droga nr 61 jest modernizowana, a w najbliższych latach rozpoczną się budowy obwodnic miast położonych przy tej trasie. Przyznali jednak, że działania podejmowane przez samorządy mogą przyczynić się do przeniesienia części środków z S 8 na szybszą modernizację drogi nr 61.
Żródło: www.lomza.pl