Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 25 grudnia 2024 napisz DONOS@

Kurczy się DK61 w rejonie Łomży

Główne zdjęcie
Na górze już droga wojewódzka, na dole Via Baltika

Część drogi krajowej DK61 w rejonie Łomży spadła w kategorii dróg i stała się drogą wojewódzką. Ma to związek z oddawanymi w 2021 roku do ruchu odcinkami S61, a wynika z mocy prawa.

Od Kisielnicy, mniej więcej na wysokości stacji paliw, do Szczuczyna, DK61 straciła status drogi krajowej. Ma to bezpośredni związek z oddanymi do użytku odcinkami S61 Via Baltica. Art. 10 ust. 5 ustawy o drogach publicznych wyraźnie stanowi, że odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi wojewódzkiej. Za tym oczywiście idzie zmiana zarządcy danego odcinka - z GDDKiA na właściwy zarząd województwa i zarząd dróg wojewódzkich.  

Do czasu ukończenia obwodnicy Łomży, czyli do 2024 roku, trudno spodziewać się kolejnych  zmian statusu pozostałej części DK61. Także DK63 na odcinku Łomża – stacja transformatorowa po oddaniu S61 utraci status drogi krajowej. 

Niejasna jest przyszłość odcinka DK61 Łomża – Ostrołęka. Z chwilą oddania S61 ruch na tej drodze znacząco spadnie. Drogi krajowe mają zapewnić komunikację kołową pomiędzy dużymi miastami oraz ogólnodostępnymi przejściami granicznymi. Droga DK61 Łomża – Ostrołęka nadal będzie łączyła dwa średnie miasta i dwa województwa. Czy to wystarczy dla zachowania statusu drogi krajowej?

Głos w tej sprawi zabrali Wójtowie i Burmistrzowie Gmin Powiatu Łomżyńskiego. Zebrani na Konwencie w dniu 12 listopada 2021 r. w Urzędzie Gminy Łomża zwrócili się do władz wojewódzkich z apelem, aby „Władze województwa podlaskiego – we współpracy z władzami woj. mazowieckiego – podjęli  lobbing na rzecz działań, aby zachować dotychczasowy statut tego odcinka drogi”. 

„Niekorzystne dla mieszkańców regionu, ale i władz województwa podlaskiego będą zmiany związane z planowanym przez GDDKiA pozbawienie drogi DK61 na odcinku Łomża – Ostrołęka statutu drogi krajowej. Budowana S61 Łomża – Ostrów Mazowiecka nie zastępuje odcinka DK61 Łomża – Ostrołęka” - argumentowali samorządowcy. 

Czy uda się utrzymać status tej drogi, przyszłość pokaże. 

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę