Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 18 grudnia 2024 napisz DONOS@

Poseł Jarota pyta: Kto zarobił na Via Baltica?

Główne zdjęcie
Poseł Jan Jarota

Łomżyński poseł Jan Jarota (LPR) skierował interpelacje do ministra transportu i budownictwa w sprawie dotychczasowych działań w zakresie ustalenia przebiegu trasy Via Baltica. Poseł pyta Jerzego Polaczka m.in. o to czy prawda jest, dotychczas na tzw. „białostocki” wariant trasy GDDKiA wydała niemal 200 mln zł i czy forsowanie przebiegu trasy przez Białystok może wiązać się z osobistymi interesami osób odpowiedzialnych za wybór wariantu.

Poseł przypomina ministrowi pokrótce historię budowy polskiego fragmentu międzynarodowej trasy łączącej kraje bałtyckie z zachodnią Europą sięgająca 1992 roku. Wskazuje, że pierwotnie rząd planował wybudowanie drogi zgodnie z naturalną, najkrótszą trasą tranzytu już wtedy odbywającego się od granicy z Litwą przez Łomżę. „Lecz w pięć lat później tuż przed wyborami stało się coś dziwnego - rząd pana premiera Cimoszewicza zmienił zdanie. Wariant łomżyński przestał być oczywisty i naturalny pomimo tego, że kierowcy zdania nie zmienili i z uporem ciągle jeździli przez Łomżę” - napisał poseł. Przypomina, ze choć od tego czasu minęło wiele lat „czas ten został stracony a działania podjęte w tej sprawie skutkują wzrostem niezadowolenia zarówno środowisk ekologów, samorządów i środowisk unijnych”.
Poseł Jarota pisze, że GDDKiA w zakresie przebiegu trasy prowadzi politykę metodą faktów dokonanych. I podaje na to kilka przykładów m.in.: obwodnica Ostrowii Mazowieckiej bez zjazdu w kierunku Łomży, spełniającego wymogi drogi szybkiego ruchu, zmiana kategorię drogi Ostrów - Łomża z krajowej na wojewódzką, modernizację drogi nr 61 w sposób uniemożliwiający poprowadzenie nią ciężkiego ruchu tranzytowego czy wreszcie ostatnie prace z obwodnicami Augustowa i Wasilkowa. „Wszystko to wskazuje na celowe działania urzędników GDDKiA przy osobistym zaangażowaniu pana Topczewskiego, który z uporem forsuje jedyny kierunek wbrew kalkulacjom ekonomicznym, protestom ekologów i grożących Polsce sankcji” - kończy interpelację Jarota, który jednocześnie zadaje ministrowi Polaczkowi pięć pytań:

1. Czy prawdą jest, że bez podjęcia ostatecznej decyzji co do przebiegu trasy S-8 GDDKiA wydała blisko 200 mln zł na wykup gruntów i prace projektowe dla przebiegu trasy wariantem białostockim?

2. Czy modernizacja drogi nr 61 w sposób uniemożliwiający poprowadzenie po niej ciężkiego ruchu tranzytowego (nacisk 110kN/oś zamiast 115kN/oś) przed ostateczną decyzją o przebiegu trasy nie jest marnotrawstwem publicznych pieniędzy, którym powinna zająć się prokuratura?

3. Czy forsowanie przebiegu trasy przez Białystok może wiązać się z osobistymi interesami osób odpowiedzialnych za wybór wariantu (np. lokalizacja stacji obsługujących pojazdy, prywatne grunty do wykupu, powiązania kapitałowe spółek realizujących zadania zlecane przez GDDKiA oddział Białystok itp.)?

4. Kto i na jakich przesłankach opierał się podejmując w 1997 r. decyzję o zmianie przebiegu trasy z wersji „łomżyńskiej” na „białostocką”?

5. Kto ponosi odpowiedzialność za zamknięcie drogi 61 dla ruchu tranzytowego, co przy znacząco zwiększonym natężeniu ruchu drogami nr 8 i nr 19 skutkuje zatrważającym wzrostem liczbą wypadków drogowych?

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę