Poseł pyta czy z „Łącząc Europę” Komisja Europejska zbuduje Via Baltica
„Jakie są szanse na włączenie budowy drogi S61 do instrumentu finansowego Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę” i co by to w rzeczywistości oznaczało, jeśli chodzi o terminy realizacji tych inwestycji?” - m.in. o to pyta ministra transportu Sławomira Nowaka poseł Jarosław Zieliński (PiS). W wysłanej do ministra interpelacji poseł ocenia, że nowotworzony instrument, który miałby być nadzorowany centralnie przez Komisję Europejską to „obiecująca perspektywa, z której należy skorzystać” i dopytuje o szczegóły przedsięwzięcia w kontekście Via Baltica.
O możliwości budowy Via Baltica z wykorzystaniem nowego instrumentu finansowego Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę” pisaliśmy nieco ponad tydzień temu („Łącząc Europę” Komisja Europejska zbuduje nam Via Baltica?). Póki co nie są znane szczegóły tego programu. Wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz poda jedynie, że ma być zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską i że Via Baltica została do niego zgłoszona przez polski rząd. Teraz poseł Jarosław Zieliński dopytuje o szczegółowe rozwiązania związane z realizacją tego instrumentu w kontekście ewentualnego włączenia do tego programu budowy drogi Via Baltica, w tym drogi ekspresowej S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Łomża – Ełk – Suwałki i obwodnicy miasta Suwałk.
- Według dostępnych informacji wydatkowanie pieniędzy na ten cel ma być nadzorowane centralnie przez Komisję Europejską. Wynika z tego, że budowa trasy Via Baltica, którą zgłoszono do tego programu finansowego byłaby nadzorowana przez właściwe organy Unii Europejskiej – pisze poseł Zieliński dodając, że „wprowadzenie w życie założeń programowych instrumentu „Łącząc Europę” może przybliżyć realizację zadań bezpośrednio związanych z korytarzem paneuropejskim Via Baltica, a zwłaszcza tych zlokalizowanych w województwie podlaskim, czyli drogi ekspresowej S61 i obwodnicy Suwałk, która ma wejść w jej skład.”
W związku z tym poseł Zieliński pyta ministra Nowaka z jakich środków mają być finansowane inwestycje infrastrukturalne zlokalizowane w Polsce i zgłoszone do nowotworzonego instrumentu Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”? Czy będą to środki przyznane Polsce w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, czy też dodatkowe, odrębne fundusze?. Co realnie będzie oznaczał nadzór Komisji Europejskiej nad inwestycjami zakwalifikowanymi do realizacji w ramach tego programu? Oraz jakie są szanse na włączenie budowy drogi S61 i obwodnicy Suwałk do instrumentu finansowego Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę” i co by to w rzeczywistości oznaczało, jeśli chodzi o terminy realizacji tych inwestycji?
Zgodnie z regulaminem Sejmu odpowiedź na interpelację poselska udzielana jest w formie pisemnej nie później niż w ciągu 21 dni od dnia jej otrzymania.