„Łącząc Europę” Komisja Europejska zbuduje nam Via Baltica?
- Trasa Via Baltica (która przebiega m.in. po drodze ekspresowej S61) została zgłoszona do współfinansowania w ramach nowo tworzonego instrumentu infrastrukturalnego - Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility), który ma wspierać przedsięwzięcia o kluczowym znaczeniu dla Europy - podaje Tadeusz Jarmuziewicz sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. - Instrument „Łącząc Europę” miałby być zarządzany centralnie przez Komisję Europejską w latach 2014-2020.
To fragment odpowiedzi ministerstwa transportu na interpelację grupy posłów województwa podlaskiego przede wszystkim z Platformy Obywatelskiej w sprawie umieszczenia budowy drogi ekspresowej S61 w „Programie budowy dróg i autostrad na lata 2014-2020”. Wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz podkreślał, że aktualnie realizowany jest ˝Program budowy dróg krajowych na lata 2011- 2015˝, w ramach którego zadanie polegające na budowie drogi ekspresowej S61 zostało ujęte w załączniku nr 2 do programu, czyli na liście zadań, których realizacja nastąpi po 2013 r. pod warunkiem zapewnienia finansowania. W ten sposób – jak twierdzi wiceminister - stworzona została możliwość kontynuacji prac przygotowawczych. I jak zapewnia ministrostwo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi prace przygotowawcze związane z uzyskaniem decyzji administracyjnych wymaganych przepisami prawa.
Via Baltica – Droga Europy
Resort transportu podkreśla, że dostrzega znaczenie drogi S61 nie tylko dla obszaru Polski wschodniej, ale również jako międzynarodowy szlak transportowy łączący Europę południową z krajami nadbałtyckimi. I dlatego przedstawił ją jako propozycję projektu priorytetowego w ramach propozycji modyfikacji transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T zgłoszonych przez stronę polską Komisji Europejskiej w kwietniu 2010 r. 19 października 2011 r. Komisja Europejska opublikowała projekt rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie wytycznych Unii Europejskiej dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej, w ramach którego przewidywana jest również procedura rewizji i aktualizacji korytarzy drogowych.
- W okresie od IV kwartału 2011 r. do III kwartału 2012 r. odbywały się spotkania grupy roboczej Rady UE w sprawie przedmiotowego projektu rozporządzenia. A obecnie akt procedowany jest na forum Parlamentu UE, w ramach którego odbyło się pierwsze czytanie projektu rozporządzenia - napisał wiceminister dodając, że wejście w życie rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego przewidywane jest na III lub IV kwartał tego roku.
Komisja Europejska zbuduje Via Baltica?
- Trasa Via Baltica, która przebiega m.in. po drodze ekspresowej S61 (Ostrów Mazowiecka – Łomza – Ełk – Suwałki – Litwa – dop.red.) została zgłoszona do współfinansowania w ramach nowo tworzonego instrumentu infrastrukturalnego Connecting Europe Facility - Instrumentu ˝Łącząc Europę˝ (CEF) - funduszu rozbudowy infrastrukturalnej ściśle związanego z polityką spójności, który ma wspierać przedsięwzięcia o kluczowym znaczeniu dla Europy – podaje wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz . - Ideą CEF jest wzmocnienie sieci transportowo-komunikacyjnej poprzez rozbudowę infrastruktury transportowej, połączeń energetycznych oraz rozwiązań z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych. CEF miałby być zarządzany centralnie przez KE w latach 2014-2020 - dodaje.