Łomża już jest na szlaku Via Baltica
Podczas wtorkowego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Decyzja rządu kończy prace dotyczące wyznaczenia optymalnego wariantu przebiegu trasy Via Baltica w Polsce, zapoczątkowane w 2005 roku. Międzynarodowa trasa przebiega po śladzie: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża – Ostrów Mazowiecka - Wyszków – Radzymin – Warszawa.
Zmiany rozporządzenia zostały wymuszone zobowiązaniami jakie w 2003 roku na Polskę nałożył Stały Komitet Konwencji Berneńskiej przy Radzie Europy, na mocy Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz siedlisk. W dotychczasowym układzie dróg Via Baltica miała przebiegać przez Białystok i Augustów, co wiązałoby się z koniecznością przejścia przez cenne przyrodniczo ekosystemy.
Docelowy przebieg trasy międzynarodowej Via Baltica opracował zespół firmy Scott Wilson, który na potrzeby rządu stworzył raport pt. Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy.
Wprowadzone w związku z tym zmiany w rozporządzeniu dotyczą nie tylko wytyczenia nowego szlaku Via Baltica - S61 (po śladzie: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża – Ostrów Mazowiecka - Wyszków – Radzymin – Warszawa), ale także zakończeniu drogi ekspresowej S8 na węźle Choroszcz (od Białegostoku na północ do początku obwodnicy Augustowa droga stanie się jednojezdniową drogą klasy GP), i zmianie przebiegu drogi S19 na terenie województwa podlaskiego. Wszystko to ma doprowadzić do zdjęcia ruchu ciężkiego z istniejących dróg krajowych nr 8 i nr 19, przebiegających przez cenne obszary przyrodnicze i przenieść go na ekspresową S61.
Jak zapisano w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, które wczoraj przyjął rząd, realizacja przedstawionych zmian w sieci dróg ekspresowych będzie wiązała się z koniecznością wybudowania dróg szybkiego ruchu w nowych przebiegach, ale nie przewiduje się jednak w związku z tym wydatkowania dodatkowych środków z budżetu państwa. Droga ekspresowa S61 zostanie zrealizowana w miejsce planowanej dotychczas budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Białystok – granica państwa. Ta inwestycja w planach do realizacji ujmowana była na lata 2010-2015.