ZOPI: obwodnica Łomży na zachodzie w 2015 roku
Zespół Opiniowania Projektów Inwestycyjnych przy białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarekomendował, aby obwodnica Łomży była realizowana w „wariancie I” czyli tzw. „dalekim zachodnim”. Jednym z argumentów za takim właśnie jej przebiegiem jest możliwość łatwego przerobienia tego wariantu pod potrzeby Via Baltica, gdyby rząd faktycznie uznał, że ta międzynarodowa trasa będzie przebiegała przez Łomżę. - Realnym terminem zakończenia budowy obwodnicy jest rok 2015 – mówił po posiedzeniu ZOPI Sławomir Topczewski, naczelnik wydziału dokumentacji GDDKiA w Białymstoku.
O tym który wariant obwodnicy został rekomendowany zdecydowało wykonane Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe. Obwodnica Łomży (w ciągu drogi krajowej nr 61 i nr 63) w tym dokumencie zaproponowana została w czterech podstawowych wariantach – trzech zachodnich (I, II, III) i jednym wschodnim (IV). Wariant I tzw. „daleki zachodni” (zaczyna się w okolicach Górek Sypniewo na północy i przebiega w pobliżu miejscowości: Kisielnica, Penza, Michałowo, Jednaczewo, Kupiski Stare, Sierzputy Młode, Dłużniewo – Konarzyce – Białka – Podgórze) zdaniem opracowujących dokument ekspertów i dziś opiniujących go specjalistów z białostockiego oddziału GDDKiA jest najkorzystniejszy. (Tuż za nim w badaniach wypadł wariant nr IV – czyli obwodnica po stronie wschodniej)
- Jednym z argumentów za „wariantem I” jest fakt, że w znacznej części pokrywa się on z wskazaną przez Scott Wilson trasą Via Baltica w wariancie łomżyńskim – mówił Topczewski podkreślając, że podczas ZOPI został informacyjnie przedstawiony „rysunek” takiej obwodnicy. - Formalnie nie możemy tego uwzględniać do czasu przyjęcia przez rząd nowego rozporządzenia w sprawie przebiegu autostrad i dróg ekspresowych uwzględniającego Via Baltica przez Łomżę – dodaje.
Drogowcy planują, że jeszcze w trzecim kwartale roku wystąpią do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z wnioskiem o decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji (tzw. decyzji środowiskowej) dla „wariantu I” obwodnicy. Wcześniej o obwodnicy Łomży będzie musiał wypowiedzieć się jeszcze znajdujący się w warszawskiej centrali GDDKiA Komitet Opiniujący Przedsięwzięcia Inwestycyjne.
W dokumencie, który był dyskutowany na ZOPI znajduje się zdanie dotyczące terminów realizacji obwodnicy Łomży: Ze względu na konieczność przeprowadzenia ruchu przelotowego projektowaną obwodnicą Łomży z drogi krajowej nr 61, z drogi krajowej nr 63 oraz z drogi wojewódzkiej nr 677 przyjęto, że projektowana obwodnica Łomży we wszystkich wariantach powinna być budowana w jednym etapie w latach 2010-2015.
Zachodnia obwodnica Łomży – wariant I
Zachodnia obwodnica Łomży w wariancie I obejmuje następujące odcinki projektowanych dróg krajowych:
- projektowana obwodnica Łomży wg wariantu I na parametrach drogi ekspresowej w ciągu drogi krajowej nr 61 po zachodniej stronie miasta o długości ok. 19,364 km,
- projektowana droga krajowa nr 63 na parametry drogi GP na obwodnicy Kisielnicy o długości 3,120 km oraz na obwodnicy Łomży, w ciągu drogi GP 63 po południowej stronie miasta o długości ok. 16,538 km (od węzła Łomża I do istniejącej drogi krajowej nr 63),
- projektowana droga krajowa nr 64 na parametry drogi GP o długości ok. 6,800 km zlokalizowana po północnej stronie miasta.
Na trasie obwodnicy zachodniej wg wariantu I zlokalizowano następujące węzły drogowe:
- w km 4+400 węzeł „Kisielnica” na skrzyżowaniu projektowanej drogi krajowej nr 61 na parametry drogi ekspresowej z projektowaną obwodnicą Kisielnicy w ciągu drogi GP 63 Kolno – Łomża – Zambrów,
- w km 7+397 węzeł „Michałowo” na skrzyżowaniu projektowanej drogi krajowej nr 61 z projektowaną drogą GP 64 Łomża – Stare Jeżewo,
- w km 14+314 węzeł „Kupiski” na skrzyżowaniu projektowanej drogi krajowej nr 61 z istniejącą drogą wojewódzką nr 645 Łomża – Myszyniec,
- w km 17+807 węzeł „Łomża I” na skrzyżowaniu projektowanej drogi krajowej nr 61 z istniejącą drogą krajową nr 61 Ostrołęka – Łomża,
- w km 7+610 węzeł „Konarzyce” na skrzyżowaniu projektowanego przebiegu drogi GP 63 Kolno – Łomża – Zambrów z istniejącą drogą wojewódzką nr 677 Ostrów Mazowiecka – Łomża.
Na trasie obwodnicy zachodniej wg wariantu I oprócz wiaduktów w węzłach drogowych zlokalizowano:
- 11 wiaduktów nad drogą ekspresową,
- 2 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej,
- 6 przejazdów gospodarczych,
- 12 samodzielnych przejść dla zwierząt,
- 1 most na rz. Narwi o długości 1220,0 m,
- 1 wiadukt nad linią kolejową Śniadowo – Łomża w ciągu projektowanej drogi GP 63 Łomża – Zambrów,
- 6 mostów nad ciekami wodnymi, drogami gospodarczymi i przejściami dla zwierząt.