Via Baltica powróci do Łomży?
I Pan-Europejski Drogowy Korytarz Transportowy potocznie zwany Via Baltica na odcinku Budzisko – Warszawa powinien przebiegać przez Suwałki, Ełk, Łomżę i Ostrów Mazowiecką. Tak uznali eksperci z międzynarodowej firmy konsultingowej Scott Wilson Kirkpatrick & Co Ltd, którzy od ponad dwóch lat opracowują wielokryterialną strategię rozwoju trasy. Właśnie rozpoczynają się konsultacje społeczne, które mają być ostatnim elementem przed ostatecznym zamknięciem opracowania. W Łomży odbędą się one 5 czerwca, ale już dziś można wypowiedzieć się wypełniając ankietę przez internet.
W konsultacjach społecznych zostały wyłożone cztery różne warianty przebiegu trasy Via Baltica. Trzy z nich to warianty przebiegające przez Łomżę, które zostały wybrane w wyniku wielokryterialnych analiz - ruchowych, ekonomicznych, społecznych środowiskowych – przeprowadzonych przez ekspertów agencji Scott Wilson. Czwarty wariant – tzw. „wariant nr 1” - przebiegający po szlaku międzynarodowej drogi nr „8” m.in. przez Białystok - został dołożony, bo jak wyjaśniali podczas specjalnej konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele agencji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (zleceniodawca opracowania) jest to „wariant zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi”.
- Jest on zapisany w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych – mówił Wacław Jastrzębski jeden z twórców opracowania Scott Wilson.
Obecny na tej konferencji prasowej Marek Rolla, dyrektor biura studiów GDDKiA, nie potrafił sobie przypomnieć, kto był premierem rządu, gdy po raz pierwszy ustalono taki przebieg trasy. Przyznał jednak, że na początku lat 90-tych ubiegłego wieku rząd Hanny Suchockiej wytyczył Via Baltica przez Łomżę.
O tym, że Via Baltica powinna przebiegać przez Łomżę przekonani są eksperci z firmy Scott Wilson. Po przeanalizowaniu 40 różnych wariantów przebiegających w pasie o szerokości ok. 150 km ich zdaniem najlepszy – rekomendowany przez agencję Scott Wilson – jest tzw. „wariant 42” prowadzący z Budziska do Suwałk, Ełku, Szczuczyna, Łomży, Ostrowi Mazowieckiej i Warszawy.
- Wariant ten jest najkrótszy, minimalnie konfliktowy z cennymi obszarami przyrodniczymi i jest najbardziej logiczny – tłumaczył Wacław Jastrzębski dodając, że uzyskał on bardzo wysokie oceny w każdym z kryteriów. (W kryteriach ruchowych uzyskał on wynik 8,8 punktu, w ekonomicznych 8,7 pkt., w społecznych 8,6 pkt, a w środowiskowych 7,9 pkt.)
Od dziś w 38 miejscach m.in. urzędach miast i starostwach powiatów ( w tym w Urzędzie Miejskim przy Starym Rynku 14 w Łomży i Starostwie Powiatowym przy. ul. Szosa Zambrowska 1/27 w Łomży) mają być wyłożone materiały informacyjne i dokumenty do konsultacji. Same konsultacje rozpoczynają się dziś i będą trwały do 13 czerwca, przy czym w dniach od 27 maja do 6 czerwca odbędzie się siedem spotkań w terenie. W Łomży takie spotkanie planowane jest w czwartek 5 czerwca o godz. 17.00.
Czy konsultacje społeczne mogą zmienić wskazany wariant?
- To nie jest głosowanie podczas którego mieszkańcy wybiorą, którędy powinna przebiegać Via Baltica – odpowiadał Jastrzębski. - Przeprowadzenie konsultacji społecznych to wymóg formalny, a te spotkania, które były organizowane we wrześniu 2006 roku lege arti „konsultacjami” nie były – dodawał.
Całe opracowanie odnośnie przebiegu Via Baltica agencja Scott Wilson ma ukończyć i przekazać do GDDKiA na początku lipca. Później trafi ono do rządu, a ten na jego podstawie ma podjąć decyzję o przebiegu Via Baltica.
- Rząd będzie mógł wybrać każdy z tych wariantów, ale naszym zdaniem najlepszy jest wariant 42 – podkreśla Wacław Jastrzębski.
zobacz:
strona internetowa viabaltica.scottwilson.com.pl
Ankieta Konsultacyjna w sprawie przebiegu Via Baltica