Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 29 grudnia 2024 napisz DONOS@
Gazeta Bezcenna nr 169

Przedmaturalny sprawdzian

Ponad 15 tysięcy uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych w województwie podlaskim rozpoczęło czas próbnych matur. Zgodnie z kalendarzem egzaminacyjnym, w minioną środę wszyscy pisali sprawdzian z języka polskiego, który jako jedyny jest obligatoryjny. Wśród przedmiotów do wyboru największą popularnością podczas próbnych matur cieszy się język angielski, który w czwartek zdawało prawie 80 proc. wszystkich uczniów, a także geografia, z którą zmierzy się w piątek prawie co trzeci uczeń ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych. Na kolejnych miejscach listy popularności obowiązkowych przedmiotów maturalnych znalazły się w województwie podlaskim biologia, wiedza o społeczeństwie i matematyka.

 Ze statystyk Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, która przygotowuje i nadzoruje egzaminy maturalne w północno-wschodniej Polsce wynika, że większość uczniów wybrała podstawowy poziom trudności sprawdzianu. Nie dziwi to samych zdających oraz ich nauczycieli. Osoby, z którymi rozmawialiśmy twierdzą, że ustalony przez resort edukacji przelicznik punktów procentowych nie różnicuje aż tak bardzo ostatecznej oceny z przedmiotu, warto więc dla własnej wygody wybrać poziom podstawowy, gdyż de facto nie ma wielkiej różnicy w ostatecznych wynikach pomiędzy poziomami.  - Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu scharakteryzuj Wertera.
Zwróć uwagę na rolę miłości w literaturze (w żuciu bohatera) oraz jego stosunek do natury – to pierwszy temat, z jakim zmagali się maturzyści na poziomie podstawowym próbnego egzaminu. Temat drugi to: Romantyk i pozytywista – Juliusz Słowacki i Bolesław Prus - w kontekście ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie „Lalki” z tym, który znasz z „Kordiana”. Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu Bohaterów.
Tematy dotyczą materiału, który realizowany był w klasie II. Młodzież powinna znać wszystkie teksty, do których odnoszą się zagadnienia – mówi Renata Maliszewska, wicedyrektor III Liceum Ogólnokształcącego im. Żołnierzy Łomżyńskiego Obwodu AK w Łomży. -  Temat pierwszy wydaje się jednak prościej sformułowany, bowiem jasno podane są informacje dotyczące tego, co uczniowie mają zrobić w ramach tego zadania. - dodaje.
Zdaniem pedagoga temat drugi był trudniejszy o tyle, że uczniowie musieli przywołać z pamięci fragmenty „Kordiana”. W arkuszu podany był tylko fragment „Lalki” Bolesława Prusa i prawdopodobnie ta szczupłość danych źródłowych stanowiła największy problem.  - Dłuższa formuła tematu drugiego zapewne też miała wpływ na jego mniejszą popularność, chociaż faktycznie nie jest on trudny. - ocenia dyrektor Maliszewska.
W „rozszerzonym” pakiecie maturalnego zestawu z polskiego trzeba było między innymi opisać sposób obrazowania wojny przez autorów „Potopu” i „Pamiętnika z powstania warszawskiego”. Temat drugi to analiza i interpretacja wiersza Wisławy Szymborskiej „Dom wielkiego człowieka”. Uczniowie mieli w tym przypadku opisac kontrast jako sposób wyrażania refleksji o świecie i człowieku. Po raz pierwszy w historii nowych matur, na tegorocznej próbie,  pojawił się test w formule rozszerzonej egzaminu. Dotyczył głównie sprawdzenia umiejętności leksykalnych młodych ludzi. Pytania sprawdzały rozumienie tekstu na poziomie znaczeń, struktury i komunikacji. - Ostateczną różnicą pomiędzy poziomami maturalnych zmagań jest to, że na poziomie rozszerzonym uczeń zwraca uwagę nie tylko na ideę utworu ale również na strukturę tekstu – mówi Renata Maliszewska. W poziomie rozszerzonym oprócz źródłowych tekstów ze szkolnych lektur są również te nadobowiązkowe.
Wcześniejsze próbne matury – jak mówią przedstawiciele Centralnej Komisji Egzaminacyjnej - mają pomóc uczniom zweryfikować swoje umiejętności przed 20 grudnia. Do tego czasu muszą oni bowiem podjąć decyzję, jakie przedmioty i na jakim poziomie będą zdawać w czasie majowego egzaminu „dojrzałości”. Do próbnego egzaminu maturalnego przystąpiło 222 szkoły z terenu województwa podlaskiego. Z najmniejszym zainteresowaniem wśród młodzieży spotkały się sprawdziany ze znajomości egzotycznych języków, historii muzyki i informatyki.

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę