Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 25 grudnia 2024 napisz DONOS@

List prezesa ZNP z okazji Dnia Edukacji Narodowej

Życzę nauczycielom, by pracowali w mniej licznych klasach; mniej licznych nie z powodu niżu demograficznego!

14 października to wyjątkowy dzień dla polskiej oświaty i nauczycieli, którzy są przewodnikami po współczesnym, częstokroć skomplikowanym świecie. Nie tylko uczą, ale i wychowują w sytuacji, kiedy rodzice coraz więcej czasu spędzają w pracy. Są i będą niezmiernie potrzebni, dlatego nikt nie powinien twierdzić, że mamy w szkołach za dużo nauczycieli!

Jak podkreślają specjaliści, nauczyciele są bardziej zadowoleni ze swojej pracy, kiedy uczą w mniej licznych klasach. Dodatkowo, wiele badań wskazuje, że w mniejszych klasach dzieci uczą się więcej, a nauczyciele zauważają mniej problemów z dyscypliną uczniów w czasie lekcji. Ponadto nauka w małych klasach wzmacnia osiągnięcia dzieci w wieku wczesnoszkolnym i jest szczególnie korzystna dla uczniów z grup edukacyjnego ryzyka (IBE, 2010).

Pod względem liczby uczniów w klasie, Polska wypada stosunkowo dobrze w porównaniu z innymi krajami OECD (średnia wielkość naszego oddziału klasowego jest mniejsza od średniej dla krajów OECD). Ale już na tle europejskim wypadamy gorzej, bowiem średnia liczba uczniów w klasie gimnazjalnej jest większa od średniej dla krajów UE oraz niewiele mniejsza od średniej dla UE w przypadku szkół podstawowych (IBE, 2012). Nasza statystyczna klasa liczy 18 osób w szkole podstawowej (w mieście już 22 uczniów); w gimnazjum 22 uczniów (23 w mieście), a w liceum ogólnokształcącym 27 osób. Jak pokazują te dane, sytuacja jest szczególnie niekorzystna w miastach oraz w liceach, gdzie mamy do czynienia z dużymi klasami.

Niepokojący jest również fakt, że pomimo niżu demograficznego, liczba uczniów w klasach nie zmniejsza się. Wręcz przeciwnie, często rośnie, bo wiele samorządów ustalając limit, kieruje się czynnikiem ekonomicznym. Tymczasem łączenie mniej licznych klas nie poprawia warunków nauki i pracy, nie sprzyja również wyrównywaniu szans edukacyjnych. Dlatego ZNP uważa, że powinien funkcjonować maksymalny limit uczniów w klasie, by zapobiec sytuacjom, w których samorządy z powodu oszczędności będą dostawiać ławki w salach zamiast organizować zajęcia w mniej licznych oddziałach. I właśnie dzisiaj – w Dniu Edukacji Narodowej – ZNP rozpoczyna kampanię pod hasłem „Rozmiar klasy ma znaczenie. Nie pozwólmy, by edukacja płaciła za kryzys!”. Chcemy poprawy warunków pracy nauczycieli.


14 października życzę nauczycielom, by czuli się doceniani i potrzebni oraz by pracowali w mniej licznych klasach; mniej licznych nie z powodu niżu demograficznego, tylko dzięki odpowiedzialnej polityce edukacyjnej państwa.


Pracownikom szkolnej administracji i obsługi życzę wielu radości i spokojnej pracy w miłej atmosferze.

Sławomir Broniarz /-/
Prezes ZNP

FOTO: Plakat Międzynarodówki Edukacyjnej (Education International) w ramach kampanii "Class Size Matters - Don't let education pay for the crisis!".
Wkrótce pojawi się plakat w polskiej wesji językowej.

Źródło: ZG ZNP

Dodał: JS

 

Zarząd Oddziału
so, 12 października 2013 21:34
Data ostatniej edycji: so, 12 października 2013 21:45:13

 












 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę