Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 napisz DONOS@

Obwodnica pod „szczególnym nadzorem”

Główne zdjęcie
od lewej: Cezary Kisiel. Mieczysław Czerniawski, Zbigniew Rynasiewicz, Robert Tyszkiewicz (fot. UM Łomża)

Zbigniew Rynasiewicz, odpowiedzialny za transport wiceminister infrastruktury i rozwoju objął, na prośbę prezydenta Łomży Mieczysława Czerniawskiego „łomżyńską obwodnicę szczególnym nadzorem” - przekazał Łukasz Czech z ratusza. Prezydent Czerniawski wspólnie z Cezarym Kisielem, przewodniczącym Społecznego Komitetu Obrony Obwodnicy Łomży, zawieźli do ministerstwa 10 tysięcy kart z podpisami mieszkańców żądających budowy obwodnicy. Czech podkreśla, że do spotkania doszło dzięki zaangażowaniu się w sprawę posła Roberta Tyszkiewicza (PO), który był obecny na rozmowie z ministrem Rynasiewiczem.

Jak przekazuje Łukasz Czech podczas piątkowej wizyty w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju prezydent Czerniawski i Cezary Kisiel przedstawili nastroje łomżyniaków, zirytowanych kolejnymi opóźnieniami w przygotowaniach do budowy obwodnicy oraz przekazali karty z żądaniem budowy obwodnicy. Cała delegacja domagała się wyjaśnienia, dlaczego po dwóch latach przygotowań dokumentacji do wydania decyzji środowiskowej, stwierdzono na tyle poważne braki w badaniach przyrodniczych, że obwodnicę wyłączono z decyzji środowiskowej dla S-61 (brakuje badań ptaków migrujących z trzech miesięcy). Uczestnicy spotkania zażądali, aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska podały precyzyjny termin złożenia wniosku o taką decyzję dla obwodnicy Łomży. Łukasz Czech przekazując, że „na prośbę prezydenta Łomży Mieczysława Czerniawskiego minister objął łomżyńską obwodnicę szczególnym nadzorem” podaje także, że wiceminister zapowiedział zwołanie w drugiej połowie stycznia spotkania z przedstawicielami GDDKiA oraz GDOŚ, na które został zaproszony prezydent Łomży. Obie instytucje mają przedstawić stan przygotowań do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla łomżyńskiej obwodnicy. 
- „Zapewniam, że będziemy aktywni w tej sprawie” –  Łukasz Czech cytuje wypowiedź ministra Rynasiewicza. 

„Zaniedbania urzędników” niweczą plany rządu?
Tymczasem wczoraj interpelację poselską „w sprawie ostatecznych i wiarygodnych decyzji dotyczących terminu budowy obwodnicy Łomży oraz źródeł jej finansowania” do Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej skierował poseł Jarosław Zieliński (PiS).  Podkreśla on, że opóźnienia w przygotowaniach do budowy obwodnicy Łomży są niezrozumiałe, a oddalanie się perspektywy budowy wzbudza zdecydowany sprzeciw społeczny. 
Poseł Zieliński nawiązując do wyjaśnień i zapewnień wiceministra Rynasiewicza na wcześniejszą interpelację posła Lecha Kołakowskiego, że „budowa autostrad i dróg szybkiego ruchu będzie priorytetem rządu w perspektywie finansowej 2014 – 2020, a droga ekspresowa S61 z obwodnicą Łomży znajduje się we wszelkich rządowych dokumentach planistycznych na ten okres” zauważa że „jednak wystarczyły zaniedbania urzędników, aby Łomża została wyłączona z procesu wydawania decyzji środowiskowej pod budowę drogi S-61, a budowa obwodnicy została znowu odsunięta w czasie”. 
- Mimo wszystkich zapewnień rządu w sprawie budowy obwodnicy Łomży panuje wielki chaos, a docierające do opinii publicznej sprzeczne informacje pozwalają stwierdzić, że Łomża drogi omijającej miasto w najbliższym czasie pod obecnymi rządami mieć nie będzie – pisze poseł Jarosław Zieliński i stawia minister Bieńkowskiej pięć pytań:
1. Czy Pani Minister potrafi wyjaśnić, z jakiego powodu urzędnicy nie byli w stanie zgromadzić dokumentacji potrzebnej do opracowania i wydania decyzji środowiskowej dla obwodnicy Łomży? 
2. Co do tej pory zrobiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, aby poprawić raport i – zgodnie z obietnicą złożoną Wojewodzie Podlaskiemu – przedstawić kompletną dokumentację, pozwalającą na uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Łomży najpóźniej na przełomie kończącego się roku? 
3. Czy w obecnej sytuacji wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Łomży nastąpi w czasie pozwalającym na jej zbudowanie do roku 2020? 
4. Jakie będzie źródło finansowania budowy obwodnicy Łomży i ile będzie ona kosztowała? 
5. Jaki jest ostateczny realny harmonogram prac związanych z budową obwodnicy Łomży? Kiedy jej budowa zostanie rozpoczęta, jakie będzie miała etapy i kiedy zostanie zakończona?


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę