Via Baltica: najpierw analizy, potem decyzje
W dniu 3 sierpnia br. w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie odbyło się kolejne posiedzenie komisji przetargowej ds. przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko drogi Via Baltica. Członkowie komisji po raz kolejny potwierdzili, że trasa drogi Via Baltica nie została jeszcze przesądzona i ocena biorąca pod uwagę koszty środowiskowe oraz niezbędne działania minimalizujące negatywne oddziaływanie drogi na przyrodę Podlasia, będzie podstawą do podjęcia ostatecznej decyzji o przebiegu drogi. Proces oceny ma być zakończony do końca 2005r.
Głównym zadaniem komisji, w skład której wchodzą przedstawiciele GDDKiA (centrala w Warszawie i oddział w Białymstoku) oraz ekologicznych organizacji pozarządowych (WWF Polska, OTOP i CEE Bankwatch), jest wspólne opracowanie warunków przetargu na przeprowadzenie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko I transeuropejskiego korytarza transportowego Via Baltica w granicach Polski.
Przedmiotem wczorajszej dyskusji było m.in. wskazanie tych wariantów przebiegu drogi, które będą przedmiotem oceny.
Komisja przyjęła do wiadomości oświadczenie nadesłane przez dyrektora białostockiego oddziału GDDKiA pana Tadeusza Topczewskiego, iż w ostatnich publikacjach nt. Via Baltica w podlaskiej prasie nastąpiła błędna interpretacja jego wypowiedzi przez niektóre media. Dyrektor potwierdził, że trasa Via Baltica ma być ustalona dopiero po przeprowadzeniu Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko.
Obecny na spotkaniu dyrektor Biura Studiów Strategicznych GDDKiA pan Marek Rolla zdementował informację, iż GDDKiA planuje rozbudowę drogi krajowej nr 8 na odcinku przebiegającym przez Puszczę Knyszyńską (Katrynka-Przewalanka) do dwujezdniowej drogi ekspresowej.
Więcej szczegółowych informacji na ten temat ma się wkrótce znaleźć w przygotowywanym przez GDDKiA oficjalnym komunikacie prasowym.