Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 napisz DONOS@

Via Baltica prawie w komplecie

Główne zdjęcie
Via Baltica - droga ekspresowa z Warszawy przez Łomżę na Litwę. Kolorem zielonym zaznaczono część obwodnicy Łomży na którą GDDKiA nie podpisała jeszcze umowy i odcinek Szczuczyn - Ełk, na którego realizację umowę podpisano dzisiaj.

Olsztyński oddział GDDKiA podpisał w poniedziałek umowę na budowę ok. 23 km dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S61 ze Szczuczyna do Ełku. Za 700 mln zł ma ją zrealizować konsorcjum austriackiej firmy PORR i Unibep z Bielska Podlaskiego. To trzeci z ełckich odcinków Via Baltica i ostatni ze zlecanych do realizacji na trasie z Łomży w kierunku Litwy. Wcześniej podpisano umowy na odcinki Via Baltica z Łomży od Ostrowi Mazowieckiej i jedynym brakującym dziś fragmentem pozostaje... obwodnica Łomża.

Podczas podpisania umowy w Ełku obecny był m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i m.in. poseł Lech Antoni Kołakowski z Łomży (fot. GDDKiA)
Podczas podpisania umowy w Ełku obecny był m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i m.in. poseł Lech Antoni Kołakowski z Łomży (fot. GDDKiA)

Ełcki fragment Via Baltica od Szczuczyna do Raczek ma łącznie 66 km długości. Zadanie podzielono na trzy części: Szczuczyn – Ełk, Ełk – Wysokie, Wysokie – Raczki. Przetarg ogłoszono  w kwietniu 2016 roku, ale oferty firm składały dopiero w listopadzie 2017 roku. 
Na początku lipca podpisano umowę na odcinek Wysokie – Raczki. Ok. 20 km drogi ma zbudować BUDIMEX za 484 mln zł. Droga ma być gotowa w połowie 2021 roku. W połowie lipca podpisano umowę na 23 km Via Baltica z Ełku do węzła Wysokie. Konsorcjum, którego liderem jest TRAKCJA PRKI, za zaplanowanie i zbudowanie drogi ma otrzymać ok.  686 mln zł, a prace powinny być ukończone w III kw. 2021 r. Dziś podpisano umowę na odcinek Szczuczyn – Ełk. Ma 23 km długości i po tym jak z realizacja zadania wycofały się tańsze Polaqua i Budimex, za 700 mln zł zbuduje go konsorcjum austriackiej firmy PORR i Unibep z Bielska Podlaskiego. Także ten odcinek Via Baltica powinien być ukończony jesienią 2021 roku. 
To ostatni ze zlecanych do realizacji odcinków drogi ekspresowej S61 na północ od Łomży. W 2014 roku oddano do użytku pierwszy fragment Via Baltica, czyli 13 km ekspresowej drogi Raczki – obw. Suwałk. Wiosną przyszłego roku powinna być ukończona obwodnica Suwałk o długości ok. 13 km, a w połowie w 2020 roku odcinek Suwałki – Budzisko o długości ok. 24 km.
W tym samym roku drogowcy mają oddawać aż sześć odcinków Via Baltica. To: 

  • od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł Podborze) – do okolic wsi Tyszki Nadbory (węzeł Śniadowo), o długość ok. 19,5 km (RUBAU POLSKA i CONSTRUCCIONES RUBAU Hiszpania, wartość ok. 479 mln zł)
  • od węzła Śniadowo – do węzła Łomża Południe w okolicy Konarzyc, długość ok. 17 km (POLAQUA, wartość ok. 380 mln zł).
  • od węzła Łomża Południe – do węzła Łomża Zachód (w okolicy wsi Sierzputy) – długość 7,2 km (MOTA ENGIL Central Europe, wartość ok. 218 mln zł)
  • od Kisielnicy (węzeł Kolno) do Stawisk o długości ok. 16,5 km (STRABAG, wartość ok. 288 mln zł)
  • ze Stawisk do Szczuczyna, ok. 18 km (BUDIMEX, wartość ok. 342 mln zł).
  • druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna - ok. 6,6 km (POLAQUA, wartość ok. 75 mln zł)
Póki co drogowcy nie mają umowy na budowę odcinka pomiędzy węzłami „Łomża Zachód”  i „Kolno”. To 13 km ekspresówki, stanowiących większość obwodnicy Łomży wraz z kluczowym dla całej trasy nowym mostem przez Narew. Białostocki oddział GDDKiA, który odpowiada za realizację łomżyńskich odcinków Via Baltica, niedawno po raz trzeci dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty. Tym razem wybrał włoska firmę TOTO, która prace wyceniała na 525,6 mln zł. Jeśli umowa zostanie podpisana przed końcem sierpnia, oddanie drogi do użytku planowane byłoby pod koniec 2021 r.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę