Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 30 grudnia 2024 napisz DONOS@
stopka_0.jpg

Uwolnili swój potencjał

W trzech łomżyńskich szkołach średnich odbyło się podsumowanie inicjatyw szkolnych w ramach projektu „Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża!”. W Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 największą liczbę głosów oddano na Mistrzostwa Mechanika w futsalu, w Zespole Szkół Akademickich na Bal zimowy 2023, a w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 na grę terenową Ekonomik 3D. Łącznie w trzech szkołach głosowało blisko 1500 osób, a Tomasz Wróblewski ze Stowarzyszenia Sapere Aude ocenia, że tak duże zaangażowanie uczniów napawa optymizmem na przyszłość.

Realizowany przez Stowarzyszenie Sapere Aude projekt pn. Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża!, odbywający się dzięki wsparciu finansowemu Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, miał miejsce w Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, Akademickim Liceum Ogólnokształcącym, należącym do Zespołu Szkół Akademickich Międzynarodowej Akademii Nauk Stosowanych oraz Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6. Przygotowano w jego ramach nie tylko cykle „Lekcji Obywatelskich” czy spotkań z psycholożką/psychoterapeutką, ale dano też społecznościom tych placówek szansę zgłaszania inicjatyw szkolnych o charakterze integracyjnym. W każdej szkole uczniowie i opiekunowie mieli do dyspozycji 5000 złotych na sfinansowanie założonego celu oraz 1000 złotych na finansowanie przebiegu głosowania w szkole oraz na promocję całego wydarzenia.
W Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 zgłoszono trzy inicjatywy: Sztanga w Mechaniaku, Turniej siatkówki w Mechaniaku i I Mistrzostwa Mechanika w futsalu. W dwudniowym głosowaniu uczestniczyło 616 z 880 uprawnionych osób, oddając 611 ważnych głosów. Aż 261 z nich wpłynęły na na mistrzostwa w futsalu, zgłoszone przez Jakuba Bagińskiego, Patryka Chojnowskiego, Mateusza Chrostowskiego, Dawida Jankowskiego, Nikodema Secka i opiekuna Artura Nadolnego. W rozgrywkach uczestniczyło 20 zespołów, ale z racji sporej ilości głosów oddanych na turniej siatkówki oraz zawody podnoszenia ciężarów zdecydowano się również na ich realizację. Efektem tego było aż 27 drużyn siatkówki uczestniczących w turnieju oraz 44 uczestników zawodów Sztanga 2023, nie mówiąc już o licznych kibicach czy osobach zaangażowanych w działania organizacyjne przed oraz w trakcie poszczególnych wydarzeń.
- Projekty Stowarzyszenia Sapere Aude z partycypacji społecznej pokazują młodym ludziom, że mogą mieć realny wpływ na rzeczywistość szkoły, a następnie współdecydować o kształcie swoich gmin i społeczności lokalnych - podkreśla nauczyciel Artur Nadolny, dodając, że w ramach tego wydarzenia udało się zintegrować i zaktywizować dużą grupę uczniów.
W Zespole Szkół Akademickich również zgłoszono trzy inicjatywy szkolne: Międzyklasowy turniej piłki siatkowej, Mundurowym Szlakiem oraz Bal zimowy 2023. Głosowało 246 uczniów, którzy uznali, że najciekawsza jest ta ostatnia inicjatywa - oddano na nią 159 głosów. Została zgłoszona przez Dagmarę Bogdańską, Grzegorza Kuteszko, Patrycję Niedziołko, Zuzannę Pietruszkę, Julię Dianę Zuzgę oraz opiekunkę Agnieszkę Cieślik. - W ramach inicjatywy uczniowie podjęli szereg działań zmierzających do realizacji wydarzenia - mówi nauczyciel informatyki Kamil Karpik. - To nauka kooperacji, współpracy pomiędzy uczniami oraz podmiotami zewnętrznymi; uczniowie mieli za zadanie kalkulację kosztów inicjatywy szkolnej, zamówienie odpowiednich produktów na bal, inicjatywa szkolna to również dobra nauka planowania przebiegu wydarzenia. Ponadto chciałbym podkreślić, że inicjatywa zgromadziła ponad 150 uczniów po zajęciach lekcyjnych, co świadczy o zapotrzebowaniu na wydarzenia organizowane przez uczniów dla uczniów. Mam nadzieję, że w przyszłości nadal będziemy kontynuowali współpracę z Stowarzyszeniem Sapere Aude i z panem Tomaszem Wróblewskim.

W Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 głosowanie w sprawie wyboru inicjatywy szkolnej odbyło się 8 listopada. Z 694 uprawnionych głosowało 574, którzy uznali, że spośród Maturalnej nocy filmowej, Fashion Week Ekonomik Łomża 2023 i Ekonomik 3D najciekawsza jest ta ostatnia inicjatywa, oddając na nią 221 głosów. Została zgłoszona przez Bartosza Chmielewskiego, Konrada Gałązkę, Karola Konopkę, Wiktora Kopańczyka, Szymona Malesę i Dominika Plonę, a nad całością czuwał nauczyciel Grzegorz Bielicki.

- Zebraliśmy się w szóstkę, wymyśliliśmy projekt Ekonomik 3D, dzięki głosom uczniów udało nam się wygrać i dzisiaj został on zrealizowany – mówi Konrad Gałązka. - Polegał on na grze terenowej, podczas której szukaliśmy na terenie szkoły przedmiotów wydrukowanych na drukarce 3D i wszyscy są bardzo zadowoleni. Oprócz tego mamy dzisiaj szkolenia na wirtualnej strzelnicy laserowej, którą mamy w szkole, wszyscy uczniowie mają dostęp do darmowej waty cukrowej oraz popcornu. Zorganizowaliśmy też fotobudkę, w której można sobie zrobić fajne zdjęcia i mieć pamiątkę z dzisiejszego wydarzenia. Warto organizować takie projekty, ponieważ jest to zawsze jakaś wartość dodana dla szkoły, można się też czegoś nauczyć, tak jak my projektować w 3D i dużo o tej technologii, a do tego zdobyliśmy doświadczenie w kwestii organizowania takich wydarzeń. - Uważam, że takie inicjatywy warto wdrażać, ponieważ mogą pomóc w celach edukacyjnych - dodaje Dominik Plona. - Na przykład w projektach z biologii, robieniu makiet i tym podobnych. Fizyczny kontakt z drukarką 3D miałem dzięki temu projektowi po raz pierwszy, ale oglądałem bardzo dużo poradników i filmów pomocniczych odnośnie jej obsługi i co można na niej wydrukować, tak więc teraz wiem znacznie więcej, a to na pewno ułatwi nam życie w szkole i może nam pomóc w poszerzeniu naszej wiedzy. Do tego zintegrowaliśmy się, bo wymagało to wielu godzin spędzonych nad tą drukarką, tak więc korzyści jest naprawdę wiele.
W grze uczestniczyło 20 trzyosobowych drużyn, szukających na terenie szkoły ukrytych kryjówek z kolejnymi wskazówkami. Wszystko rozpoczęło się o godzinie 9:30 i już po 22 minutach i 13 sekundach drużyna w składzie: Karolina Sobuta, Kamila Parzych i Oliwia Plona (klasa II TLOPW) zameldowała się w punkcie startowym z 14 znaczkami, co ostatecznie dało im zwycięstwo w grze.

- Gra nie była trudna - oceniają dziewczęta, dodając, że bardzo łatwo było zebrać te znaczki. Zauważają, że zwycięstwo było efektem obranej taktyki, ponieważ rozdzieliły się i szukały poszczególnych kryjówek indywidualnie. Niektóre podpowiedzi były pomocne, inne były nie do rozszyfrowania, ale podkreślają, że świetnie się bawiły i miło spędziły ten czas, po czym na pewno pozostaną dobre wspomnienia, a takie wydarzenia powinny być organizowane częściej.
Drugie miejsce zajęła, dzięki lepszemu czasowi, drużyna z klasy III PT (24'20''), a trzecie ekipa z klasy III TBP (34'15'') - obie zdobyły po 10 punktów.
- Zainteresowanie młodzieży tym projektem było bardzo duże, co bardzo nas cieszy - ocenia Grzegorz Bielicki, nauczyciel sprawujący opiekę nad wydarzeniem. - Grupa, która wygrała, zgłosiła się do mnie z pomysłem, że dzięki drukarce 3D będziemy mogli przeprowadzić grę terenową. Wydrukowaliśmy breloczki, których najpierw szukano, a na koniec były nagrodą, bo każdy uczestnik otrzymał po jednym na pamiątkę, a trzy najlepsze drużyny medale i statuetki.
To z naszego punktu widzenia inicjatywa niezwykle cenna z pedagogicznego punktu widzenia, bo tak naprawdę uczniowie przeprowadzili to wszystko od A do Z, ja pomagałem im tylko w kwestiach formalnych. Widzę, że scaliło ich to jako zespół, bo przygotowanie tego wszystkiego wymagało czasu i współdziałania, a do tego rozwinęło, więc na pewno będziemy uczestniczyć w kolejnych inicjatywach tego typu, bo pan dyrektor jest na nie bardzo otwarty, a współpraca z Tomaszem Wróblewskim przebiega już od jakiegoś czasu i jest niezwykle owocna.
- W tym przedświątecznym okresie w Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży mamy takie lekkie zamieszanie, ale to bardzo dobrze, bo polega ono na tym, że młodzi ludzie są zaangażowani w działalność nie dydaktyczną, ale niezwykle wychowawczą - podkreśla dyrektor Paweł Drożyner. - Otóż z inicjatywy uchwałodawczej, wspierającej pomysły młodych ludzi, zorganizowano w szkole grę terenową, w której uczestniczyło 60. uczniów, ale mamy też punkt, w którym można bezpłatnie poczęstować się watą cukrową, skosztować popcornu, albo zrobić sobie zdjęcie w fotobudce. Głównym mentorem tych młodych ludzi jest nauczyciel wychowania fizycznego, pan Grzegorz Bielicki, a pomysłodawcą tego wszystkiego i osobą inspirującą nas do działania był pan Tomasz Wróblewski - dziękuję im i młodzieży za tak duże zaangażowanie. Jestem przekonany, że jest to inicjatywa niezwykle ciekawa i bardzo w szkole potrzebna, bo szkoła to nie tylko działalność dydaktyczna, ale też szeroka działalność edukacyjna i wpisuje się w nią aktywność młodych ludzi - to pokazanie ich kreatywności, ich pomysłowości, a te przedświąteczne dni świetnie temu służą.

– Warto kreatywność wspierać i to też chcemy robić – mówi Tomasz Wróblewski, prezes Stowarzyszenia Sapere Aude. – Kompleksowe działania ukierunkowane na młodzież to konieczność w mieście Łomża; potrzebna jest debata na temat polityki młodzieżowej. Rozpoczęliśmy proces; realizowaliśmy szkolny budżet obywatelski w placówkach szkolnych celem zwiększenia sprawczości młodzieży.

Udane głosowania w sprawie wyboru inicjatywy szkolnej i cały projekt pn. Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża! to nie koniec działań Stowarzyszenia Sapere Aude na rzecz młodzieży, planującego już kolejne; przede wszystkim odnoszące się do sprawczości ludzi młodych w placówkach szkolnych czy wprowadzenia do szkół tak zwanej bliskiej partycypacji, czyli dialogu o finansach gminy. Kolejne ważne elementy przyszłych działań to systemowa psychoedukacja dzieci i młodzieży w łomżyńskich szkołach, powołanie zespołu do spraw stworzenia lokalnej strategii zapobiegania w Łomży negatywnym skutkom chorób psychicznych dzieci i młodzieży oraz specjalnego zespołu zajmującego się tym problemem. Jako stowarzyszenie widzimy potrzebę łączenia się organizacji, szkół i samorządu w naprawianie tego, co dzisiaj nie działa w mieście Łomża. Uważamy, że psychoedukacja powinna być powszechna w łomżyńskich szkołach dlatego zaproponowaliśmy nowy projekt. Należy podkreślić, iż „co trzeci młody człowiek czuje się samotny, ma podejrzenia depresji i uważa, że jego wartość́ zależy od akceptacji innych” (Raport Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym) – podsumowuje Tomasz Wróblewski.

W Łomży wciąż obowiązuje „Program Ochrony Zdrowia Psychicznego Miasta Łomży na lata 2011-2015”, który nie był aktualizowany od 8 lat.

Projekt pn. Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża! został dofinansowany ze środków pochodzących z Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2023.

tekst płatny

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę