Przedszkolaki bawią się klockami, tabletami i laptopami
- Dzieci uwielbiają zabawy na tabletach, paluszkami rysują na ekranach, dodając kolory i kształty, rozwijają umiejętności matematyczne i podstawy angielskiego, uczestniczą w zajęciach tanecznych, filmowych i teatralnych i eksperymentują z właściwościami wody, naprawdę: dużo jest nauki przez fajną zabawę – opowiada uradowana Maria Mikołajewska, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 2, która z dyrektorkami 9 miejskich przedszkoli odebrała w piątkowy ranek laptopy, rzutniki, głośniki i ekrany w Łomżyńskim Centrum Rozwoju Edukacji. Nowoczesny sprzęt zakupiono za pieniądze z projektu ŁCRE, aby służył rozwojowi kompetencji kluczowych i polepszył edukacją przedszkolną.
Projekt ŁCRE dla przedszkolaków wystartował w sierpniu 2016 roku i będzie kontynuowany do lipca 2018. Łączna wartość to około 1 mln 600 tys. zł, z czego „końcówka” przeznaczona została na zakupy sprzętu: wcześniej 107 tabletów z oprogramowaniem, pozwalającym rozwijać umiejętności liczenia, czytania czy lingwistyczne, teraz 9 laptopów do zajęć multimedialnych i oprogramowanie. Z kolei milion złotych funduszy unijnych RPO WP pozwala opłacić ponad 12 tysięcy godzin zajęć, o których opowiada dyrektor PP nr 2. - Jak jedne bawią się klockami, to drugie tabletami, po czym następuje zamiana – opisuje Maria Mikołajewska. - My byśmy nigdy własnymi środkami z planu finansowego przedszkola nie kupili laptopa, ekranu i oprogramowania za ponad 8 tysięcy złotych.
Do nauki, tańca, śpiewu i muzyki
O projekcie ŁCRE w superlatywach wyraża się doświadczona dyrektor Publicznego Przedszkola nr 5 Jadwiga Juchniewicz. - Niektóre z naszych dzieci mają kontakt z tak nowoczesnym sprzętem na co dzień, w domu, dla niektórych to ciągle niedostępne marzenie, więc projekt ŁCRE rzeczywiście wyrównuje szanse edukacyjne przedszkolaków – chwali zarządzające projektem: Iwonę Listowską i Katarzynę Jasińską. - Choć czasem przedszkolaki lepiej się posługują komputerami niż my, dorośli.
W szczegóły projektu wprowadza Maciej Listowski, wicedyrektor ŁCRE w Łomży, zaś dyrektor Wojciech Kowalik obiecuje dyrektorkom przedszkoli pomoc w instalacji wysięgników pod sufitem na rzutniki szerokoekranowe (z bliskiej odległości zapewniają ostrość obrazu i unika się plątaniny kabli). - To zajęcia powszechne, a nie dla wybranych grup – zapewnia wicedyrektor Listowski. - Do tego w ciągu kilku dni przedszkola odbiorą stroje dla swoich zespołów teatralnych i tanecznych. Na wieszaku prezentujemy, m.in., stroje kujawskie, krakowskie i góralskie, ale również myszki Miki. Niestety, w firmach wysyłkowych nie udało nam się znaleźć bliskich sercu strojów kurpiowskich...
Przedsięwzięcie od początku budziło zainteresowanie dyrektorek, ale i niepewność, z racji nowości. Szybko powstawała – jak to ze śmiechem określają – sieć współpracy i samokształcenia. W ramach szkoleń dokształcało się ponad 70 nauczycieli wychowania przedszkolnego, prowadzących zajęcia. Projekt umożliwi ponadto zakupienie dla miejskich przedszkoli materiałów edukacyjnych różnego typu: od kredek, farb i bloków poczynając, na instrumentach muzycznych kończąc. Szkopuł w tym, że do przetargu nie zgłosił się żaden oferent, ponieważ hurtownie miały ograniczony w asortyment. Wśród zabawnych elementów projektu są i takie, że kable przedłużaczy przedszkola dokupią same. Paradoksem unijnej biurokracji są labirynty papierologii: Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji pozostaje właścicielem laptopów i ekranów, a przedszkola dostały je w użyczenie, po czym zostaną ostatecznie przekazane - trwałość projektu wynosi 5 lat. Tylko czy wtedy będą dość nowoczesne...?
Mirosław R. Derewońko