Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 napisz DONOS@

Uczeń zdolny – geniusz czy dewiant?

Główne zdjęcie
Były dyrektor I LO w Łomży Zygmunt Zdanowicz

Setki takich i podobnych kwestii stawiali sobie uczestnicy konferencji z okazji 25-lecia Towarzystwa Szkół Twórczych, która odbywała się w piątek i sobotę w I Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki w Łomży. Przybyło na nią 50 dyrektorów i nauczycieli ze szkół, które poprzez wysoki poziom nauczania i osiągnięcia swoich wychowanków wpisały się trwale w krajobraz edukacyjny Polski. Przybyli przedstawiciele, m.in., I i III LO w Białymstoku, I LO w Ostrołęce i II LO w Olsztynie. Łomżę reprezentowały także Katolickie Liceum, I i III LO, PG nr 1, PG nr 2 i PG nr 8.

Aula w I LO
Aula w I LO
Aula w I LO
Aula w I LO
Od lewej dyr. I LO w Łomży Jerzy Łuba, wicedyrektor Jolanta Szabuńko i były dyrektor I LO w Łomży Zygmunt Zdanowicz
Od lewej dyr. I LO w Łomży Jerzy Łuba, wicedyrektor Jolanta Szabuńko i były dyrektor I LO w Łomży Zygmunt Zdanowicz
Towarzystwo Szkół Twórczych to elitarna, zamknięta pod względem składu grupa 30 najlepszych szkół w kraju. Dla dyrektorów i nauczycieli wykład „Psychologiczne determinanty osiągnięć szkolnych uczniów” wygłosił prof. Andrzej Sękowski, dziekan wydziału nauk społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Profesor zalecał zainteresowanie dzieckiem, ciepły klimat w rozmowach z nim i postawę aprobatywną dla jego poszukiwań.
- W dyskusjach pedagogów silnym echem odbiły się tezy profesora, który podkreślił, że uczeń zdolny często jest nieporadny w innych dziedzinach życia, jest odrzucany przez rówieśników i czuje się wyalienowany – powiedziała polonistka i wicedyrektor w I LO Jolanta Szabuńko, kierująca organizacją konferencji. - Zmiany kulturowe zachodzą na naszych oczach tak szybko, że w dobie przyspieszenia obiegu informacji musimy dostosowywać naszą percepcję do procesów, w jakich biorą udział uczniowie.
Założycielka i prezes TszT dr Danuta Nakoneczna przedstawiła osiągnięcia Polaków w olimpiadach międzynarodowych na tle osiągnięć krajów UE. Np. w międzynarodowych olimpiadach informatycznych wypadaliśmy ostatnio rewelacyjnie, zajmując w latach 2006 i 2008 drugie miejsce za Chinami. Ciekawe, że notorycznie medali nie zdobywają uczniowie z Belgii, Cypru i Portugalii. Symptomatyczne jest też, że nasi uczniowie olimpijczycy sięgają po trofea w olimpiadach chemicznych czy geograficznych, gdy ich rówieśnicy z Unii nie zajmują nawet punktowanych miejsc.
Dr Jolanta Boryszewska z Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży przedstawiła „Rolę szkoły w osiąganiu sukcesu w świetle badań przeprowadzonych w I Liceum Ogólnokształcącym w Łomży”. Charakterystyczne dla naszych „zdolniachów” z ul. Bernaowicza jest to, że nie postrzegają wysokiej średniej na świadectwie ocen jako miary sukcesu. Sukces w oczach naszych orłów to osiągnięcia w wąskiej, wyspecjalizowanej dziedzinie.
Edukator Bogumiła Surowiec z Transfer Learning z Gdańska poprowadziła warsztaty „Jak uczyć uczenia się”. Wykorzystała w tym celu wielką jak ściana w klasie tablicę multimedialną, sprzężoną z komputerem, na której można czytnikiem nanosić zmieniające się dane.
- Uczniowie zdolni są zazwyczaj krytyczni i wrażliwi, czasem o bardzo trudnej osobowości – stwierdziła ucząca polskiego i filozofii Urszula Szafranek z II LO w Olsztynie. - Dlatego takie konferencje jak w Łomży z wybitnymi psychologami i pedagogami, gdzie możemy wspólnie szukać metod prcy z uczniem zdolnym, są niezwykle wartościowe.
Na piątkę z plusem oceniła łomżyńską konferencję Towarzystwa Szkół Twórczych Magdalena Żmiejko, ucząca przedsiębiorczości w I LO im. Adama Mickiewicza w Białymstoku.
- Wbrew obiegowej opinii, praca z uczniem zdolnym nie jest łatwa i prosta, bo potrzebuje on koncentracji nauczyciela na innych obszarach swojej osobowości niż trzydziestka pozostałych w klasie – zauważyła Magdalena Żmiejko. - Takie konferencje pomagają nam wyczulić się na specyfikę geniuszy, aby nie krzywdzić ich i uczniów przeciętnych.
Sobotnią część konferencji wypełnił wykład b. dyr. I LO Zygmunta Zdanowicza, który opowiadał o wdrażaniu programów pracy z uczniem zdolnym, i prezentacje doświadczeń przedstawicieli zaproszonych szkół.
Mirosław R. Derewońko 

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę