Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 25 grudnia 2024 napisz DONOS@

Pamiątka z pielgrzymki

zaproszenie na www.jpg

Pielgrzymka to podróż do miejsc świętych podejmowana z pobudek religijnych. Odbywana jest dla umocnienia wiary, odbycia pokuty, spełnienia ślubowania, uzyskania odpustu, z prośbą o spełnienie ważnych intencji lub w celach dziękczynnych za już otrzymane łaski. Może być indywidualna lub grupowa, najczęściej jest to podróż piesza, ale zawsze powinna być związana z pewnymi umartwieniami ze strony pątnika i jego głębokim religijnym  zaangażowaniem.

W wiekach średnich pielgrzymowano najczęściej do Ziemi Świętej, Rzymu i Santiago de Compostela, zgodnie z tradycją droga rozpoczynała się i kończyła przy progu własnego domu. Wielki wpływ na pielgrzymkowy  exodus miały wzorce zachowań rycerskich, które nakazywały czczenie, odwiedzanie i obronę miejsc świętych. O tym jak wielkim wysiłkiem była pielgrzymka niech świadczy fakt, że w niektórych państwach, wyrokiem sądu nakazywano przestępcom pieszą wędrówkę do miejsca świętego, najczęściej do Santiago de Compostela.  Na przełomie XII i XIII wieku w związku z rozwojem kultu maryjnego bardziej powszechnymi stały się pielgrzymki do sanktuariów Matki Bożej.

Pielgrzymowanie związane było kiedyś  ze składaniem  różnorakich darów wotywnych w sanktuarium, do którego się wędrowało. Natomiast do  domu pątnicy przynosili  pamiątki związane z miejscem pielgrzymkowym. Przede wszystkim były to przedstawienia miejsca lub osoby świętej, najczęściej różnorakie obrazy i obrazki oraz figurki (wartość tych pamiątek była oczywiście zależna od statusu majątkowego pątnika),  albo wręcz certyfikatów świadczących o odbyciu pielgrzymki.  Wierzono, że te pamiątki - z racji swego pochodzenia i poświęcenia w świętym miejscu posiadały szczególną wartość religijną i same w sobie stawały się sacrum. Starannie przechowywane były elementem wyposażenia najbardziej paradnej części wnętrza mieszkalnego.

Elżbieta Piskorz-Branekova

 

4lomza.gif

Scenariusz wystawy: Elżbieta Piskorz-Branekova, oprawa plastyczna: Antoni Mieczkowski, komisarz wystawy: Wiesława Pawlak. Eksponaty pochodzą ze zbiorów Muzeum Północno-Mazowieckiego w Łomży, Skansenu Kurpiowskiego im. Adama Chętnika w Nowogrodzie, Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu, Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce, Muzeum Podlaskiego w Białymstoku oraz osób prywatnych: Elżbiety Branekovej z Warszawy, Marty Cwalińskiej z Łomży, Wandy Dowlaszewicz z Ciechanowca, Jadwigi Gosk z Łomży, Katarzyny Mróz z Ostrołęki, Wiesława Rabendy z Zambrowa, Wojciecha Surawskiego z Łomży.

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Grzegorz Gwizdon
nie, 05 czerwca 2016 11:18
Data ostatniej edycji: wt, 14 czerwca 2016 13:15:43

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę