GDDKiA szuka dzierżawców na podłomżyńskie MOP-y
Stacje paliw, stacje ładowania elektryków a nawet wodorem przewidują plany GDDKiA dla MOP-ów pod Łomżą na S61 i S8. Dyrekcja na propozycje ewentualnych dzierżawców czeka do początku maja.
S61 zgodnie z harmonogramem przejezdna na całej długości ma być w połowie 2024 roku. Wtedy powinna działać jedna nitka obwodnicy Łomży, a cała trasa Via Baltica ukończona ma być w połowie 2025 roku. Ukończenie 220-kilometrowej nowej drogi ekspresowej od granicy z Litwą do skrzyżowania z S8 pod Ostrowią Mazowiecka wymaga Miejsc Obsługi Podróżnych. Tam kierowca może się zatrzymać coś zjeść, zatankować paliwo czy po prostu odpocząć.
Jak informowaliśmy wcześniej, MOP w Chomentowie pod Śniadowem obsłuży Orlen. W ubiegłym roku GDDKiA podpisała pierwsze umowy z dzierżawcą, który w ciągu 2 lat ma w tym miejscu uruchomić stacje paliw z gastronomią.
Dla pozostałych ubiegłoroczne postępowanie unieważniono, ponieważ nie wpłynęły oferty od potencjalnych dzierżawców. Teraz GDDKiA ogłosiła przetarg na pozostałe MOP-y w regionie:
- MOP Górki Wschód (ewentualnie z funkcją noclegową) - S61
- MOP Górki Zachód - S61
- MOP Zabiele Wschód - S61
- MOP Zabiele Zachód (ewentualnie z funkcją noclegową) - S61
- MOP Kossaki (ewentualnie z funkcją noclegową; odcinek Wiśniewo – Mężenin) - S61
- MOP Cibory Południe (odcinek Mężenin – Jeżewo) - S61
- MOP Żubryn Zachód - S61
- MOP Żubryn Wschód - S61
W najnowszym postępowaniu Dyrekcja szuka dzierżawców dla 6-ciu MOP-ów na S61 i dwóch na S8. Ci, którzy zdecydują się na inwestycję zobowiązani będą do zapłaty na rzecz GDDKiA czynszu dzierżawnego w stałej kwocie oraz czynszu od uzyskanego przychodu.
Dzierżawcy mają zapewnić użytkownikom na każdym z Miejsc Obsługi Podróżnych bezpłatne parkingi i toalety. Muszą również uruchomić restaurację i stację paliw, z możliwością ładowania pojazdów elektrycznych. W przyszłości na MOP-ach będą mogły powstać dodatkowe punkty tankowania paliw alternatywnych (LNG, CNG, wodór). Co ciekawe pierwsze stacje ładowania pojazdów elektrycznych na S61 mają powstać do 2025 roku, a na S8 do 2030 roku. Sami dzierżawcy natomiast mają decydować o ewentualnej budowie obiektów noclegowych (motele).