Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 20 grudnia 2024 napisz DONOS@

Mickiewicz na nowo odkryty

Przedstawienie #Mickiewicz młodszym i starszym widzom w Hali Kultury zaprezentowali Patryk Ołdziejewski, Mateusz Sacharzewski i Mateusz Smaczny. Zostało przygotowane w ramach Roku Romantyzmu Polskiego i ma popularyzować twórczość narodowego wieszcza w sposób zrozumiały dla młodego odbiorcy. Stąd forma spektaklu opartego na krótkich komunikatach-scenach, podczas którego, znani z teatru oraz małego i dużego ekranu, aktorzy wystąpili również jako muzycy.

Dwusetna rocznica wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza stała się pretekstem do zainicjowania licznych działań artystycznych, przybliżających i przypominających twórczość najwybitniejszego poety polskiego romantyzmu. W Białymstoku Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, dzięki dofinansowaniu z ministerialnych środków Funduszu Promocji Kultury, przygotowała projekt „Mickiewicz-Fusion”, obejmujący bardzo różne działania. 

– Rok Romantyzmu Polskiego był tutaj tym zapalnikiem, bo chcemy oddać cześć Adamowi Mickiewiczowi – mówi Patryk Ołdziejewski. – Inicjatorem i organizatorem tego wszystkiego jest Książnica Podlaska w Białymstoku: zadzwonili do mnie i zapytali, czy robimy coś, czy jest jakiś pomysł. I pojawiła się idea „Mickiewicz-Fusion”; są to dwa projekty, między innymi #Mickiewicz, który można zobaczyć również w Łomży. Pokazanie #Mickiewicz w Hali Kultury było możliwe dzięki regularnej współpracy białostockiej książnicy z Miejską Biblioteką Publiczną w Łomży. 

Spektakl poprzedziły multimedialny pokaz, inspirowanych twórczością Mickiewicza, grafik Mateusza Bielskiego „Ballady miejskie” oraz prelekcja dr Łukasza Zabielskiego, pracownika naukowego Książnicy Podlaskiej. Samo przedstawienie okazało się ciekawym połączeniem tradycyjnego i nowoczesnego podejścia do twórczości Adama Mickiewicza. Patryk Ołdziejewski (również autor scenariusza i reżyser, aktor Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, gitarzysta grupy Spider Demon Massacre), Mateusz Smaczny (aktor Białostockiego Teatru Lalek) i Mateusz Sacharzewski (znany z licznych ról serialowych i filmowych) wcielili się w panów M., S. i K., uosabiających trzech wieszczów Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego. W krótkich scenach-dialogach prowadzili błyskotliwy dialog o człowieku, o jego wadach i zaletach, wzbogacając go muzyką i opartymi na tekstach Mickiewicza piosenkami. 

Tak jak „Niepewność”, wylansowana już 50 lat temu przez Marka Grechutę, nie była zbytnim zaskoczeniem, to „Pytasz, za co Bóg…” z „Liryków lozańskich”, ballada „Romantyczność” czy „M***” ze znanym początkiem „Precz z moich oczu!... posłucham od razu/Precz z mego serca!... i serce posłucha” już tak, bowiem artyści podeszli do nich w sposób nieszablonowy. Do tego  Mateusz Smaczny objawił się jako klawiszowiec, a  Mateusz Sacharzewski jako saksofonista, dzięki czemu w poszczególnych utworach przeplatały się taneczne rytmy, mroczna elektronika, rap, nowa fala i nawet post-punk. Dzięki tym wszystkim zabiegom mogli dotrzeć do młodych ludzi za pomocą zrozumiałego dla nich języka, skoro nawet wydarzenia sprzed 30-50 lat to dla obecnych nastolatków już zbyt odległa przeszłość. 

– Zrobliśmy tutaj coś, co nazwałem teatrem transpoetyckim, z tej racji, że muzyka jest tu naprawdę transowa i elektroniczna – wyjaśnia Patryk Ołdziejewski. – Nie powiem, że interpretujemy Mickiewicza na nowo, ale chcemy interpretować go w sposób dla tej młodzieży zrozumiały, żeby go odkryła, bo poruszał przecież te same problemy, które i my dzisiaj napotykamy: śmierć, nadzieja, wiara, rozstania czy inne, szczęśliwe i nieszczęśliwe, rzeczy. 

Nie jest to pierwszy tego typu eksperyment w karierze Patryka Ołdziejewskiego, który ma już na koncie performance z muzyką w roli głównej „(HashTak) Witkacy”, swobodne opracowanie „Narkotyków” Stanisława Ignacego Witkiewicza, również z autorską muzyką. 

– Nie ma tu przypadku, że w tytule znowu jest # – potwierdza Patryk Ołdziejewski. – Wiadomo, że jest to współczesny język, bo zalewają nas te hasztagi, ale nie uciekamy od tego. Nawet o tym rozmawialiśmy, że musimy się tego uczyć, tego wypowiadania się hasztagami i w taki właśnie sposób się komunikować, skoro w sieci również się tym posługujemy. I tak było też wcześniej z Witkacym, chociaż tam wyglądało to nieco inaczej, HashTak, gdy tutaj jestesmy już wprost hasztagowi. 

Akcentem finałowym projektu „Mickiewicz-Fusion” będzie klasyczne w formie widowisko „Wieszcz”, wystawione w Operze i Filharmonii Podlaskiej. 

Wojciech Chamryk

Zdjęcia: Miejska Biblioteka Publiczna w Łomży

 

mm
pon, 10 października 2022 17:12
Data ostatniej edycji: wt, 11 października 2022 08:53:19

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę