Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 21 grudnia 2024 napisz DONOS@

Big Bit przebojów i młodych wokalistów

Zofia Bańkowska, Maja Krzyna i Aleksander Szymański oraz Julia Rydelek to zwycięzcy tegorocznego Festiwalu Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej Big Bit. 14 edycja imprezy Miejskiego Domu Kultury-Domu Środowisk Twórczych miała wymiar regionalny i uczestniczyło w niej 35 podmiotów wykonawczych, w tym dwa zespoły. Poziom konkursu był tak wysoki, że jury, pod przewodnictwem znanego wokalisty Zbigniewa Bieniaka, przyznało aż 25 nagród i wyróżnień, a w najstarszej kategorii wiekowej uczniów szkół średnich doceniono wszystkich 10. uczestników.

Pandemiczne realia miały również wpływ na festiwale i konkursy wokalne. Dlatego Big Bit A.D. 2020 odbył się w formie online, zaś w roku ubiegłym nie było go wcale. Powrót do konkursu odbywającego się na żywo dał efekt nie tylko w postaci sporej ilości zgłoszeń z całego regionu, ale zaowocował również zmianą formuły.

Inicjator i koordynator imprezy Bernard Karwowski, również instruktor wokalny w MDK-DŚT, zaproponował tym razem młodym uczestnikom nader szeroki wybór, wskazując jako utwór obowiązkowy polski przebój z ostatniej dekady, ale bez określenia jego wykonawcy, stylistyki czy tematyki. Do tego chętni mogli również zaśpiewać dodatkowy utwór anglojęzyczny, z czego skorzystało 7. wykonawców, głównie z najstarszej kategorii wiekowej.

Jako pierwsza przed jury w składzie: Zbigniew Bieniak, wokalista znany z takich grup jak Oddział Zamknięty, Collage i Rezerwat, kompozytor, autor tekstów i scenariuszy filmowych; Bernard Krasuski, kompozytor, autor tekstów i gitarzysta blues/rockowego zespołu Holy Water oraz niżej podpisany, stanęła 9 uczestników-uczniów klas I-IV szkół podstawowych. Jednogłośnie zwyciężyła 10-letnia Zofia Bańkowska, uczennica Szkoły Podstawowej nr 3 w Zambrowie, śpiewająca „Projekt nieznajomy nie kłamie” z repertuaru Sanah, czyli tak naprawdę wiązankę trzech wielkich przebojów Dawida Podsiadły. II nagrodą podzieliły się Zuzanna Darda i Kalina Marek, obie ze Studia Wokalnego ROK Łomża, zaś miejsce III zajął Stanisław Sulik (M-GOK, Dąbrowa Białostocka). W tej kategorii wyróżnienie było tylko jedno i zdobyła je Oliwia Winiarek (ROK Łomża), doceniona za ruch sceniczny podczas wykonania „Łowców gwiazd” Cleo.

Wśród uczniów szkół podstawowych klas V-VIII poziom był już znacznie bardziej wyrównany, stąd większa ilość nagród i wyróźnień. I miejsce ex aequo zajęli Maja Krzyna (ROK Łomża) i Aleksander Szymański (Studio Wokalne eMDeK Łomża). Podopieczna Agnieszki Żemek-Pawczyńskiej bardzo przekonująco wykonała „Nic dwa razy” Sanah, to jest znany przebój do wiersza Wisławy Szymborskiej, śpiewany już w latach 60. przez Łucję Prus, zaś później choćby przez Maanam, a wychowanek Magdy Sinoff coś zupełnie odmiennego, „Skrzydła” Sound & Grace. II miejsce zajął 9-osobowy, świetnie śpiewający na głosy, szczególnie w „Believer” Imagine Dragons, zespół wokalny Pedeciaki (M-GOK Dąbrowa Białostocka), zaś III ex aequo aż troje wokalistów: Kinga Kossakowska (SP w Rutkach, również Studio eMDeK), Mateusz Wołczek (M-GOK Dąbrowa Białostocka) oraz śpiewająca zaledwie od trzech miesięcyAnna Przybylska (Studio Piosenki PopArt, Łomża), bardzo utalentowana podopieczna Bernarda Karwowskiego. Jego kolejni, wychowankowie, zespół PopArt Juniors w składzie: Oliwier Frankowski, Miłosz Kurowski i Szymon Bućkowski zdobyli w tej kategorii wyróżnienie, podobnie jak: Zuzanna Skopek (ROK Łomża), Maja Moch (Trele Morele Podlasie Grajewo) i Dawid Andrejczyk (M-GOK Dąbrowa Białostocka).

Wśród uczniów szkół średnich najlepsza okazała się Julia Rydelek (KOKiS Kolno). To kolejny tegoroczny sukces podopiecznej Anny Podeszwik po zdobyciu Grand Prix XVI Ogólnopolskiego Konkursu Krasomówczego im. Hanki Bielickiej „Radość spod kapelusza”. Zwycięstwo zapewniło jej nienaganne i bardzo dojrzałe interpretacyjnie wykonanie „Szarego świata” Sanah & Kwiat Jabłoni oraz „Perfect” Eda Sheerana. Drugie nagrody były aż trzy, dla Amelii Borusiewicz (I LO Łomża), Patrycji Chyl (II LO Łomża, najbardziej oryginalny image i występ podczas konkursu) i Oliwii Szmitko (Jedwabne, Studio eMDeK). III miejsce ex aequo zdobyły Wiktoria Rutkowska (I LO Łomża) oraz Amelia Szymańska (KOKiS Kolno), zaś wyróżnienia rokująca spore nadzieje Anna Jamiołkowska (SOK Sokoły),  Dorota Cierpisz (I LO Łomża), Roksana Ksepka (II LO Łomża) i Kacper Żmuda (ROK Łomża), który w drugim z konkursowych utworów, „Little Monster” duetu Royal Blood, nie tylko śpiewał, ale również grał na gitarze.

Przed pandemią Big Bit wieńczył finałowy koncert z udziałem gwiazdy-jurora, a nierzadko również niektórych nagrodzonych uczestników. W tym roku nie było takiej możliwości, ale wiadomo już, że podczas Nocy Muzeów 2023 Zbigniew Bieniak zaśpiewa w Łomży i wtedy również szerszej publiczności będzie mogła zaprezentować się część zwycięzców.

Do tego poszczególne miejsca miały też określony wymiar finansowy: w dwóch młodszych kategoriach laureci I miejsc otrzymywali bony zakupowe na 300 złotych, II na 200, III na 100. W najstarszej wyniosły one odpowiednio już 400, dwa razy po 200 i 100 złotych. Były też nagrody rzeczowe, jak choćby mikrofon wart 400 złotych dla grupy Pedeciaki; osoby wyróżnione również nie wyszły z pustymi rękami, otrzymując talony czy bony na darmową pizzę, wyjście do kina czy na basen; były też nagrody pocieszenia dlatych, którym akurat w tym konkursie poszło nieco słabiej. Było to możliwe z racji wsparcia MDK-DŚT przez Helios, Pepe Rosso, Carrefour, Kami-I, Bodent, restaurację „Na Farnej” oraz partnera festiwalu, łomżyński MOSiR.

Wojciech Chamryk

 

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę