Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 30 grudnia 2024 napisz DONOS@

Dołożą 4 cm betonu na Via Baltica!

Główne zdjęcie
Droga ekspresowa

Może wydawać się, że to... dziwne. I faktycznie takim było, przede wszystkim dla specjalistów projektujących nową ekspresową drogę S61. Z sześciu jej łomżyńskich odcinków, od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn, pięć miało być zbudowanych w najwyższej kategorii drogowej KR7, a jeden – w środku – w kategorii KR6. Dlaczego? - Wynikało to z niepełnych analiz ruchu wykorzystywanych na etapie tworzenia koncepcji programowych – tłumaczy Rafał Malinowski, rzecznik prasowy GDDKiA w Białymstoku. Zapewnia też, że wykonawca tego odcinka Via Baltica przeprojektuje drogę do kategorii KR7.

Via Baltica, która ma przebiegać w okolicy Łomży, to droga międzynarodowa łącząca państwa nadbałtyckie z Warszawą i dalej z państwami Europy zachodniej. Dlatego droga ekspresowa powstaje przy dużym wsparciu środkami unijnymi. Informacja o tym, że jeden z jej sześciu łomżyńskich odcinków ma mieć niższą kategorię ruchu niż pozostałe wydawała się niewiarygodna. 
Specjaliści tłumaczyli, że oznaczało to będzie iż betonowa droga na tym odcinku miałaby być o 4 cm cieńsza niż na pozostałych. To wiązałoby się także z jej niższą wytrzymałość. A jednak ku naszemu zdziwieniu informacje te potwierdziła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Białymstoku, który zleca budowę drogi. Rafał Malinowski, rzecznik prasowy GDDKiA w Białymstoku, tłumaczy, że wynikało to z niepełnych analiz ruchu uwzględniających dane z Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego w 2015 roku, które były wykorzystane na etapie tworzenia koncepcji programowych Via Baltica. - Teraz dane dotyczące analiz ruchu zostały uzupełnione i wszystkie odcinki drogi będą miały tę samą, najwyższą kategorię ruchu KR7 – zapewnia Malinowski przekazując, że wykonawca tego odcinka drogi ma ją przeprojektować z kategorii KR6 do kategorii KR7.  

KR7 to drogi dla ruchu bardzo ciężkiego. Tę kategorię dróg wprowadzono dopiero w 2014 rok. Przyjmowana do obliczeń sumaryczna liczba równoważnych osi standardowych 100 kN w całym okresie projektowanym drogi wynosi powyżej 52 milionów osi. W przypadku KR6 to od 22 milionów do 52 milionów osi.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę